Brita Hahne är organisatör och enkelhetskonsult i sin egen firma Smpl. Hon möter ofta privatpersoner som behöver få hjälp med att organisera sina hem till ordning. ”Vanliga problemområden är garderober och förråd som har blivit ett problem när det leder till frustration”, säger hon.

Brita Hahne är organisatör och enkelhetskonsult i sin egen firma Smpl. Hon möter ofta privatpersoner som behöver få hjälp med att organisera sina hem till ordning. ”Vanliga problemområden är garderober och förråd som har blivit ett problem när det leder till frustration”, säger hon.

Oordning hemma kostsamt för humör och plånbok

HELSINGBORG/BOSTAD. 80 procent av det vi äger används aldrig. Därför är det lätt att oreda skapas i hemmet. Men det finns knep för att hålla oordningen borta.
– Ta tio minuter varje kväll och lägg tillbaka saker som använts under dagen. Då minimeras kaosrisken, säger Brita Hahne, organisatör och enkelhetskonsult.

I närmare två och ett halvt år har Brita Hahne föreläst och konsulterat privatpersoner och företagare för att skapa mer ordning och reda i omgivningen. Och hon har inte varit sysslolös.
– Det är svårt att definiera vad oordning och kaos är. Men jag brukar säga att när det ger upphov till irritation och frustration – oordningen har då blivit ett problem, säger Brita Hahne.

Klassiska stökområden

Ofta kan det handla om att man har för mycket saker. Genom arbeten som Brita Hahne har gjort i människors hem har hon konstaterat att 80 procent av det vi har i hemmen aldrig används. Att vi har så mycket saker i dag menar hon kan bero på stress och att vi i stressade lägen ”unnar oss”.
– Det är lätt att tänka att ”jag går ut och shoppar på lördag” och köper på sig saker för att lätta på stressen. Men som tumregel kan man ha att för varje sak man lägger till i hemmet ska man göra sig av med en, säger Brita Hahne.
För ju fler saker vi har desto svårare blir det att hålla ordningen. I hemmet finns det platser som lätt blir ett stökigt område. Särskilt där det är enkelt att lägga ifrån sig saker.
– Köksbänken är klassisk. Där hamnar både det ena och andra. Men i stället kan man ha en skål där man kan samla småsaker som mynt, kreditkort eller vad man nu lätt lägger ifrån sig. Ett knep är också att ställa en vacker blomma på en yta som lätt blir belamrad med saker – rent psykologiskt är det svårare att stöka ner på den platsen.

Oordning i garderoben? Häng alla galgar åt ett håll. Om du inte använt ett plagg på ett tag häng galgen åt andra hållet. Om plagget inte använts och galgen inte har vänts kan det vara läge att göra sig av med det. En tumregel är att i klädhögar i garderoben är den undre två tredjedelen sällan använd. Kanske går det att göra sig av med dem? Foto: Tommy Jansson

Oordning i garderoben? Häng alla galgar åt ett håll. Om du inte använt ett plagg på ett tag häng galgen åt andra hållet. Om plagget inte använts och galgen inte har vänts kan det vara läge att göra sig av med det. En tumregel är att i klädhögar i garderoben är den undre två tredjedelen sällan använd. Kanske går det att göra sig av med dem? Foto: Tommy Jansson

Oreda kostar

Vanliga problemområden är också garderober och förråd dit oordningen lätt hittar. I garderoben är det ofta kläder som antingen är för små eller för stora, eller på annat sätt fel, som tar plats och ger oreda i garderoben. I förrådet – en plats som ofta kanske besöks på sin höjd sex gånger per år – är det lätt att redskapen man behöver hamnar längst in eftersom de används efter säsong i trädgården.
– Sådant ger upphov till frustration och det tar tid att leta efter alla saker med, säger Brita Hahne och menar att det faktiskt är kostsamt med kaos och oordning, utöver att det är en tidstjuv.
– Som med skruvdragare – jag vet inte hur många gånger jag har träffat människor som inte har hittat sin skruvdragare och som har fått köpa en ny, trots att den de redan har ligger någonstans i oredan i garaget, säger hon och fortsätter;
– Man kan tänka lite på utrymme. Vad kostar inte en kvadratmeter lägenhet i dag? Hade man rensat ut lite kanske man hade kunnat bo lite mindre och mer utrymmessmart och på så sätt fått ned boendekostnaden.


Var sak har sin plats. Det är en bra grundtanke för att behålla ordningen i hemmet. Foto: Tommy Jansson

Var sak har sin plats. Det är en bra grundtanke för att behålla ordningen i hemmet. Foto: Tommy Jansson

Enkelhetskonsultens smarta tips för att behålla ordningen

  • Varje gång du köper något nytt – gör av med en eller två saker för att undvika att samla på dig saker.

  • Alla saker har ett hem, eller en plats.

  • Märk ut platsen så att hela familjen vet vilken sak som hör hemma på rätt plats.

  • Lägg tillbaka alla saker på rätt plats efter att de har använts.

  • Ta tio minuter (1,7 procent av dygnet) att plocka undan sakerna som har kommit fram under dagen.

Publicerad 18 June 2015 10:00