Framfart i högsäte

Av
Ian Maasing

TEST. Mercedes E 220d 4MATIC All-Terrain är samma andas barn som Audi A6 Allroad. I båda fallen är det fråga om en normal kombivagn som tack vare luftfjädring, permanent fyrhjulsdrivning och en tvärhand högre markfrigång kan ta sig fram på djupspåriga, lerhala skogsstigar och åkervägar eller genom decimeterdjup nysnö. Och båda har sminkats med plastbitar för att ge ett tuffare intryck än den mera slätstrukna normalkombin.
Precis som på Audi Allroad har Mercedes All-Terrain den ställbara luftfjädringen. Som är standard på alla All-Terrain. I intervallen 12,1 till 15,6 centimeter regleras markfrigången utifrån inställt körprogram och körhastighet.
Genom att karossen är samma som på kombiversionen av vanliga Mercedes E 220d, är dörröppningarna i samma storlek varför resliga personer måste böja nacken när de skall i och ur. Det är inte alls samma höga höjd som på en suv. Väl inne i kupén sitter man riktigt rymligt och vilsamt.
 

Den något upphöjda karossen gör det lätt att komma in i bilen och förarstolen är tillräckligt slät och hög för att ge en vilsam sittställning. Reglagen är välplacerade och de två stora Widescreen skärmarna har mycket fin grafik. Head-up display presenterar den viktigaste informationen på vindrutan framför föraren. Foto: Ian Maasing

Den något upphöjda karossen gör det lätt att komma in i bilen och förarstolen är tillräckligt slät och hög för att ge en vilsam sittställning. Reglagen är välplacerade och de två stora Widescreen skärmarna har mycket fin grafik. Head-up display presenterar den viktigaste informationen på vindrutan framför föraren. Foto: Ian Maasing

All-Terrain har föredömligt lugna och säkra köregenskaper på all slags vägar. Och antisladdsystemet ESP griper in relativt tidigt och bestämt. Vid snabb landsvägskörning sänks luftfjädringen så att bilen ligger lika lågt över asfalten som vanliga E 220d. Skall man ut till stugan på en sommarblöt skogsstig höjer man fjädringen så att underredet går fritt även från de höga länsmansryggarna. Och ställer man fjädringen på läge Comfort glider bilen över gropar och fartbulor utan att det märks i kupén.
Testbilen har den lilla, dragkraftiga dieselfyran som samspelar bra med den nioväxlade automatlådan och permanenta fyrhjulsdriften. Trots sin storlek på fem meter och en tjänstevikt på över 2,1 ton nöjer sig vagnen med 0,65-0,70 liter per mil blandad körning på sydsvenska vägar. En fantastisk låg förbrukning på en så stor bil.
Sammanfattningsvis är Mercedes E 220d All-Terrain den mest komfortabla E-klass varianten som erbjuds. Med de senaste assistans- och säkerhetssystemen som till exempel Drive Pilot inklusive den adaptiva farthållaren Distronic ger den aktiva kurshållningsfunktionen en mycket exakt filhållning. Mycket tack vare den stereokamera som bättre än många andra bilmärkens system läser av framförvarade linjer, placerar fordonet mitt i körfältet och håller rätt säkerhetsavstånd till framförvarande. Här kan vi verkligen prata om det så kallade semi-autonoma körandet. Men som allt fantastiskt så finns det också en baksida. Priset! Bilen går loss på den nätta summan 729 600 kronor, inkluderande nästan alla tillval.

Kombinationen med luftfjädring och ställbara stötdämpare runt om, Air Body Control tillsammans med de mycket sköna, masserande framstolar garanterar en komfortabel vardagskörning. Bagagerummet rymmer 670 liter med ryggstöden uppe och hela 1820 liter med ryggstöden nedfällda. Foto: Ian Maasing

Kombinationen med luftfjädring och ställbara stötdämpare runt om, Air Body Control tillsammans med de mycket sköna, masserande framstolar garanterar en komfortabel vardagskörning. Bagagerummet rymmer 670 liter med ryggstöden uppe och hela 1820 liter med ryggstöden nedfällda. Foto: Ian Maasing

Mercedes-Benz E 220d 4MATIC All-Terrain

Tillverkad i: Tyskland.
Typ: 5 dörrars 5 personers kombi.
Mått/Vikt: längd 500 cm bredd 191 cm, höjd 150 cm axelavstånd 294 cm, tank 66 l tjänstevikt fr 2115 kg.
Motor: 4 cyl 1950 cc, direktinsprutad turbodiesel, effekt 194 hk/143 kW, vridmoment 400 Nm–1600 r/m.
Kraftöverföring: permanent fyrhjulsdrift, 9-växlad automat.
Hjulupphängning: fram multilänk, bak multilänk, luftfjädring runt om.
Styrning: kuggstång/elservo, vändcirkel 11,9 m.
Bränsleförbrukning: 5,3 l/100 km vid bl körning.  
CO2: 139 g/km.  
Prestanda: 231 km/h, 0-100 km/h 8,0 sek. 
Fordonsskatt: 2.563 kr
Pris: fr 469.900 kr
Testbilens pris: 729.600 kr

Publicerad 22 July 2017 07:00

Lokaltidningen Helsingborgs nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag