Kraftig men ändå elegant

BMW:s nya 6-Serie Gran Turismo är stor men slank

Av
Ian Maasing

BILNYTT. På bilmässan i Frankfurt var en av attraktionerna på BMW:s monter nya 6-Serie Gran Turismo (GT). En stor bil, men samtidigt med en slankelegant coupékaross.

BMW blandar alltså friskt när det gäller designen. Och även när det gäller tekniken. Precis som på föregångaren 5-Serie Gran Turismo skvallrar axelavståndet och spårvidderna fram och bak om att nya 6-Serie Gran Turismo bygger på samma grund som den i stora lyxlimousinen 7-Serien, varför bilen egentligen borde ha modellbeteckningen 7-Serie Gran Turismo.

Den nya bilen mäter ändå 509 centimeter i längd och har axelavståndet 307 centimeter.

På tal om coupékaraktären så ger den kraftigt lutande bakrutan begränsad sikt bakåt. Men trots coupéstuket så ligger taket tillräckligt högt upp varför även de mest långsträckta personer får plats med huvudet såväl fram som bak.

Ännu mindre behöver man böja ned sig när man ska i eller ur BMW 6-Serie GT, som går i serieproduktion i höst. Den ser ut som en coupé, med sitt rejält rundade tak. Men taket ligger ungefär tio centimeter högre än på vanliga sedan- och coupémodeller.

Dörröppningarna blir således bekvämt höga och så sitter man vilsamt på de kroppsriktigt höga sätena, även de cirka tio centimeter högre än på vanliga bilar. Ja, de är nästan lik högt placerade som på en suv!

Toppversionen får sin drivkraft från en nyutvecklad diesel-sexa på 265 hästar och 620 Newtonmeters vridmoment. Eller från en twin-turboöverladdad bensin-sexa på 340 hästar och 450 Newtonmeters vridmoment.

Som instegsmodell erbjuds en fyrcylindrig bensinmotor på 2-liter och 258 hästkrafter och 400 Newtonmeters vridmoment.

Drivkraften går genom en åttastegad automatlåda till bakhjulen alternativt till alla fyra hjulen. Och det är inte bara framhjulen som styr, utan även bakhjulen som med hjälp av elektronik ges en liten styrvinkel för att bilen ska gå riktigt piggt men stadigt genom kurvor.

Som standard finns luftfjädring på bakaxeln och som tillval går det att få luftfjädring till alla fyra hjulen samt aktiva krängningshämmare både fram och bak. Några priser har ännu inte presenterats.

Publicerad 30 September 2017 11:00

Lokaltidningen Helsingborgs nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag