Volkswagen T-Roc är en kompakt crossover

Nära idealet för många av oss

Av
Ian Maasing

BILNYTT. Hur vi än vrider och vänder på det hela så är en hög och kantig suv det mest praktiska transportredskapet i många sammanhang. Om dess tak pressas ner något, kantigheten slipas av litet, yttermåtten krymps och bilen döps om till crossover är den i stort sett idealet för många av oss!

Man stiger obesvärat i och ur bilen genom de höga dörröppningarna och glider lätt in på de höga sätena. Inga huvudduckningar, ryggböjningar och benvridningar behövs.

Vidare har föraren en klart bättre överblick från sin höga position än från stolen i en sportigt låg bil och så slipper hon eller han att få defrosterluften blåsande i ansiktet, bara för att nämna några av de många praktiska fördelarna med den höga karossen.

Efter att i många års tid ha satsat på sportigt låga, överdrivet strömlinjeformade karosser som skulle lock fram det emotionella hos köpare inser allt fler biltillverkare att det egentligen är det vardagspraktiska, det förnuftiga som säljer bäst.

Alltså fram med höga och kantiga bilar, gärna saluförda under den trendiga beteckningen suv eller crossover!

Här på bilmässan i Frankfurt presenterar således flera biltillverkare små behändiga och vardagspraktiskt höga suvar eller crossovers, exempelvis den drygt 423 centimeter långa, 182 centimeter breda, småkantiga men uttrycksfulla Volkswagen T-Roc.

Höjden är hela 157 centimeter varför fyra fullvuxna utan vidare får plats i den.

Naturligtvis har man trimmat fjädring, stötdämpning och styrning så att T-Roc får de köregenskaper som Volkswagen-köpare förväntar sig.

På de framhjulsdrivna versionerna sitter en halvstel bakaxel och på de fyrhjulsdrivna 4MOTION-versionerna en multilänk bakaxel.

Volkswagen T-Roc lanseras med fem olika motorer. Tre bensinmotorer och två dieslar. Bensinmotorerna är på 115, 150 och 190 hästkrafter och dieslarna på 150 och 190 hästkrafter. Den starkaste dieseln har det imponerande vridmomentet (=drivkraften) på 400 Newtonmeter.

Samtliga framhjulsdrivna versioner erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda alternativt en sjuväxlad dubbelkopplingsautomat, DSG.

Precis som de andra bilmodellerna från Volkswagen finns en mängd assistans-, komfort- och säkerhetssystem som standard eller som tillval på nya T-Roc.

Här följer ett urval: City Emergency Brake med fotgängarigenkänning, Traffic Jam Assist(köassistans) vilket innebär delvis automatiserad körning i hastigheter upp till 60 km/h, Emergency Assist som stannar bilen i en nödsituation.

Dessutom finns adaptiva farthållaren ACC, Lane Assist, Blind Spot Sensor, Driver Alert System, PreCrash ett proaktivt skyddssystem för passagerare, adaptiv chassireglering m m.

Volkswagen T-Roc lanseras i Sverige i början av 2018. Priset är ännu inte fastställt men kommer säkerligen att få ett ”crossovertillägg” på några tiotusen över det mera vardagliga syskonet Golf. 

Publicerad 14 October 2017 12:00

Lokaltidningen Helsingborgs nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag