En långfärdsvagn med klass

Test: Nya BMW 520d xDrive Touring

Av
Ian Maasing

TEST. Trots sitt yttre omfång är bilen lättrattad ut ur parkeringen, växlingen fram/back går se-kundsnabbt med växelföraren, och den fyrcylindriga dieselmotorn med sitt kraftiga vridmoment samarbetar smidigt med den åttaväxlade automatlådan.

Bilen smyger omärkligt kvickt upp i körkortsåterkallelsefart! Och omkörningarna går snabbt! Även vid sådan dynamisk framfart håller sig dock bränsleförbrukningen under 0,75 liter milen.

Med lättare tryck på gaspedalen går bilen på snåla 0,65-0,70 liter per mil.

På lands- och motorväg kommer nya BMW 520d xDrive Touring till fulla rätt. Den smyger kurs-stabilt och med lugn men samtidigt centimeterexakt styrning genom kurvorna ut på rakorna.

Antisladdsystemet behöver sällan ingripa ens vid riktigt sportig körning och när det ingriper sker det förnämt diskret men ändå effektivt.

Karossen ligger lugnt och plant utan att fjädringen känns irriterande stötig eller dunsande. Som standard är de separatupphängda bakhjulen luftfjädrade och de ställbara stötdämparna(tillval) kan ställas i tre olika lägen.

BMW:s ingenjörer har verkligen lyckats med en chassiinställning som för-enar sportiga köregenskaper med en god åkkomfort. Av de drygt 2 miljoner bilar som tyska BMW sålde under 2016 var inte mindre än 33 procent utrustade med den elektroniskt reglerade fyrhjulsdrivningen xDrive. Elektroniken avgör hur driv-kraften fördelas mellan fram- och bakhjul beroende på väglag.

Normalt går 40 procent till fram-hjulen och 60 procent till bakhjulen men fördelningen kan blixtsnabbt ändras till 50/50, 0/100 el-ler100/0.

En elektroniskt reglerad lamellkoppling sköter om kraftfördelningen. Antispinnsystemet ASR och antisladdsystemet ESP, på BMW-språk DSC, Dynamic Stability Control, samverkar effektivt med fyrhjulsdrivningen. Vid våra prov konstaterade vi att risken är minimal för att bilen kasar över framhjulen, sladdar ut med bakhjulen eller går utan styrsel med alla fyra hjulen spinnande.

I den hårda konkurrens som råder på tjänstebilssidan har BMW satt ett överkomligt pris på denna xDrive-modell, varför det är klart smartare att välja den än den enbart bakhjulsdrivna versionen. Prisskillnaden är bara 1 000 kronor. Det enda som tillkommer är en något högre bränsleförbruk-ning.

Fortfarande är det också klokast är att välja en dieselmotor till fyrhjulsdrivningen eftersom dieseln inte blir lika törstig som en bensinmotor av den extrabelastning som fyrhjulsdrivningen orsakar. Nya 520d xDrive Touring har det mesta i assistans-, komfort- och säkerhetssystem som standard eller som tillval.

Här finns till exempel adaptiv chassireglering, fyrhjulsstyrning, Integral Active Steering, som inte bara ändrar styrutväxlingen utan låter även bakhjulen styra, backkamera med kurvlinjer, head-up-display som stort och tydligt visar hastigheten och annan intressant informat-ion uppe i vindrutan, Lane keeping assistant till autobromssystem som automatiskt bromsar för fotgängare och fordon.

Summa summarum en förstklassig långfärdsvagn som går kursstabilt, säkert och förbrukar mått-ligt med bränsle. Visserligen var vår testbil extrautrustad för 150 000 kronor, men är man lite mer återhållsam vad gäller tillvalslistan hamnar den i samma nivå som konkurrenterna på tjänstebils-marknaden.

 

BMW 520d xDrive

Tillverkad i: Tyskland.
Typ: 5 dörrars 5 personers kombi.
Mått/Vikt: längd 494 cm bredd 187 cm, höjd 150 cm axelavstånd 298 cm, tank 66 l tjänstevikt fr 1915 kg.
Motor: 4 cyl 1995 cc, direktinsprutad turbodiesel, effekt 190 hk/140 kW vridmoment 400 Nm–1750 r/m.
Kraftöverföring: permanent fyrhjulsdrift
xDrive, 8-växlad automat. 
Hjulupphängning: fram dubbla tvärlänkar 
bak multilänk, luftfjädring
Styrning: kuggstång eller elservo vändcirkel 12,2 m.
Bränsleförbrukning:
?5,1 l/100 km vid bl körning 
CO2: 134 g/km.
Prestanda: 220 km/h 0-100 km/h 7,9 sek.
Fordonskatt: 2.302 kr
Prislappen: från 444.900 kronor
Testbilens pris: 594.900 kronor.

Publicerad 20 October 2017 08:58

Lokaltidningen Helsingborgs nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag