Hyundai i30 N - En livlig dubbelnatur

Lättkörd och diskret

Av
Ian Maasing

PROVKÖRNING. Det jag talar om är Hyundai i30 N, en sportig kombisedan, som bjuder på mycket körglädje, bra prestanda och mycket valuta för pengarna.

Den är lättkörd och en dubbelnatur som kan köras på shoppingrundan eller med farmor ut till sommarstugan, eller släppas loss som en mini-Ferrari på någon racerbana eller fartfri tysk Autobahn.

Man störs inte ens på shoppingturen eftersom styrningen går så lätt och vändcirkeln är hyggligt liten. Inte ens sportdäcken spökar.

Motorn drar hyggligt och diskret från lågvarv och bilen kan faktiskt köras på sexans växel i stans 50-lunk! Med den ställbara fjädringen på läge ”Normal” går bilen bekvämt över vägbanans ojämnheter. Ljudnivån är inte högre än på en vanlig Hyundai i30.

När man kommer ut på landsväg, trycker in N-knappen och trampar ner gaspedalen ändrar motorn snabbt karaktären.

Den drar allt kraftigare och från ca 3000 varv/minut ylar den nästan som en Ferrari-motor! Vispar man snabbt genom de sex växlarna, hänger man med månfaldigt dyrare sportvagnar upp till 200 km/h. Däröver verkar bilen tappa orken samtidigt som det börjar brusa något från dörrutornas tätningar.

Den direktinsprutade överladdade fyran har 275 hk och levererar hela 353 Newtonmeter i vridmoment redan vid 1300 v/m. Med den sexväxlade manuella växellådan gör den 0-100 på 6,1 sek och toppar 250 km/h.

Kurshållningen är god med fjädringen ställd i de olika lägen och bilen kan faktiskt rattas ganska fränt genom kurvor i läge ”Normal” även om den ålar till ibland.

Bilen går planare och stabilare vid forcerad kurvkörning i läge ”Sport” men kan småstudsa över ojämnheter om man kör sakta i det läget.

I läge ”N” får man känna på hur odrägligt stötiga tävlingsvagnar är. I praktiken räcker läge ”Sport” till även vid den fränaste körning och vad jag kunde bedöma blir kurvhastigheten inte högre om man växlar till ”N”.

Bromsarna klarar flera tävlingsmässiga inbromsningar från hög fart innan de börjar mattas en aning och bilen känns lugn och stabil såväl vid full- som delbromsningar i alla farter.

Och så har vi det ”designade” avgasljudet med sitt potenta ljud vid gaspådrag och sköna ”avgasknallande” vid gasuppsläpp.

Med funktionen Rev Matching stiger dessutom varvtalet automatiskt när man går från en högre växel till en lägre, vilket förstärker det sportiga intrycket.

Bilen kommer i två motorutföranden med olika utrustningsnivåer. En med 250 hästkrafter och en med 275 hästar.

Priserna är ännu inte satta men rör sig i intervallen

300 000 till 350 000 kronor.

 

 

 

Publicerad 27 October 2017 09:00

Lokaltidningen Helsingborgs nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag