Azddin Benberkan berättar att den samlade kunskapen lockade honom till inkubatorn. Foto: Marcus Carlsson.
Azddin Benberkan berättar att den samlade kunskapen lockade honom till inkubatorn. Foto: Marcus Carlsson.
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

E-handeln utvecklas i Helsingborg

Marcus Carlsson

HELSINGBORG. Kontorshotellet och inkubatorn E-commerce park i Helsingborg smygstartade i januari och huserar i dag 25 företag. Men intresset och behovet för e-handelsparken är stort och inom tre år förväntar man sig vara hem åt närmare 150 bolag.

Det är en smått lyrisk Azddin Benberkan som hamrar på tangentbordet i hans halvt möblerade kontor på E-commerce park i Helsingborg. Under fyra hektiska dygn har han tagit fram en helt ny e-handeltjänst och om bara en timma ska han presentera den för sina kollegor i huset.

– När jag först kom på det här så var de jätteimponerade och sa “det finns ingenting som ens liknar det här, gör det bara!”, säger han.

Den nya tjänsten, Butik.io, riktar sig främst till bloggare och andra personer som marknadsför sina produkter i sociala medier. Med hjälp av hans nya tjänst behöver de ingen butik för att sälja sina varor, utan bifogar bara en länk, till exempelvis i blogginlägget, som tar kunden direkt till en betalningssida.

– Det ska vara enkelt att driva e-handel. Man ska inte behöva oroa sig för frakt och vikt och allt det där som kan kräva en hel arbetsdag, säger han.

Butik.io är tänkt som en systertjänst till Quickbutik, som är den stora anledningen till att han sedan två veckor tillbaka sitter på E-commerce park. Quickbutik är en e-handelslösning som ska göra det enklare för e-handlare att driva sina butiker.

– Målet är att det ska vara snabbt. Man går bara in på sidan, skriver in sin mejl och sitt lösenord och på tre sekunder har du en helt egen butik som du kan fylla med dina produkter. Man ska inte behöva ha tekniska kunskaper för att driva en e-butik, säger Azddin Benberkan.

Han är inne på sin andra vecka på inkubatorn i Helsingborg och hans kontrakt sträcker sig över två år. Rikard Axelsson är inkubatorsansvarig och han berättar att det idag vistas 25 e-handelsbolag i lokalerna, men att man inom tre år räknar med att vara närmare 150 stycken.

– Vi märkte av att det fanns ett behov hos mindre e-handlare av gemenskap och kunskapsutbyte. Många gånger är man ganska sårbar också när man sitter ensam, säger han.

Och det var just kunskapen och den samlade erfarenheten som lockade dit Azddin Benberkan.

– Det är jättevärdefullt. För att jag ska kunna förbättra min produkt måste jag veta vad en riktigt e-handlare som varit i gamet i flera år tycker. Jag kan inte börja bygga en plattform och utgå från att allt det jag tycker är rätt. Allt kommer från deras kunskap, säger han.

marcus.carlsson@lokaltidningen.se


Publicerad: 07. juni 2015 06:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Helsingborg

Startsidan just nu