Nya Nissan Micra har en skulpterad kaross med dynamiska veck såväl framtill som på sidorna. Foto: Ian Maasing
Nya Nissan Micra har en skulpterad kaross med dynamiska veck såväl framtill som på sidorna. Foto: Ian Maasing
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Kompaktbil med snitsigt utseende

Ian Maasing


PROVKÖRNING. Så olika man tänker på några av världens biltillverkare, se på Nissan och Volkswagen! Medan Volkswagen har en lugn och mer eller mindre tidlös design på alla sina modeller utan några konstiga karossveck eller slitsade strålkastare satsar Nissan på något man kallar mera dynamisk design. Titta bara på den nu lanserade, femte generationen av småbilen Nissan Micra!

Den första generationen som kom 1983 och hade en behagligt lugn tidstypisk design. Den andra generationen, lanserad 1993, hade en trubbigare nos med en mjukt rundad kaross i övrigt. Generation tre (2002) och fyra (2010) behöll mycket av den runda formen, och förfinades till en diskret småbil.

Den nu lanserade femte generationen har inget av det mjuka kvar utan designen har gjorts tuffare och mer dynamisk. Bilen har en skulpterad kaross med sneda karossveck såväl i nosen som på sidorna och baken. Det tilltalar säkerligen yngre köpare men avskräcker kanske äldre, mindre modestressade kunder.

Hur som helst har nya Nissan Micra blivit rymligare inuti genom att karossen förlängts med hela 17 centimeter och mäter nu 400 centimeter i längd, bredden har ökat med åtta centimeter och axelavståndet med sju och en halv centimeter. Allt sammantaget har skapat en rymlig småbil. För att förstärka det sportiga intrycket har höjden sänkts med drygt fem centimeter, men med sina 146 centimeter räcker den till för att ge ett bekvämt insteg till de lagom höga sätena både fram och bak.

Med baksätets ryggstöd uppe får man i 300 liter bagage, med det delat fällbara baksätet nere 1004 liter (konkurrenten Volkswagen Polo, 280-950 liter).

 

De dynamiska vecken finns även på bakgaveln på nya Nissan Micra. Foto: Ian Maasing
De dynamiska vecken finns även på bakgaveln på nya Nissan Micra. Foto: Ian Maasing

Tre motorer finns att välja mellan: en trecylindrig bensinmotor på 73 hästkrafter och en på 90 hästkrafter samt en snål och vridmomentstark diesel på 90 hästkrafter.

Under vår provkörning fanns nya Micra med två olika motorer. En bensinare och en diesel.

Först ut var den lilla trecylindriga turboöverladdade bensinmotorn med tillräckliga 90 hästkrafter. Motorn driver ryckfritt från låga varv och låter först litet sportig medan den varvar upp till 2000-3000 varv per minut, men går därefter lika tyst och fri från vibrationer som en välkonstruerad fyra! Enligt den svenska generalagenten är det just denna modellvariant som kommer att bli mest efterfrågad.

Den andra testbilen hade den snåltrimmade, men pigga fyrcylindriga dieselmotor på 90 hästkrafter och 220 Newtonmeters vridmoment, vilket ger toppfarten 179 km/h och accelerationen 0-100 km/h på 11,9 sekunder. Under vår provkörning blev det vår favorit och är det självklara valet om man prioriterar låg bränsleförbrukning. Förbrukningen ligger vid minimala 0,32 liter per mil vid blandad körning resulterande i koldioxidutsläppet 85 gram per kilometer enligt de deklarerade värdena.

De båda motorerna levereras med en manuell femväxlad låda och passar båda bilarna utmärkt.

Som de flesta biltillverkare erbjuder Nissan ett stort utbud av assistans- och säkerhetssystem som standard eller som tillval till de fyra olika modellversionerna Visia, Acenta, N-Connecta och Tekna. Dessutom finns en uppsjö med olika färger både exteriört som interiört, och värt att notera är de färgglada och mjuka materialvalen till instrumentpanelen.

Eftersom Nissan är allianspartner med franska Renault kommer nya Micra att byggas på Renault-fabriken Flins utanför Paris. Där tillverkas redan Renault Clio och Zoe. Micra delar många komponenter med Renault, men utnyttjar en egen plattform

Bilen lanseras i Sverige under april. Några priser finns inte i dagsläget.

De tillräckligt höga dörröppningarna gör att man kommer obesvärat i och ur de lagom höga och släta framstolarna. Värt att notera är de färgglada och mjuka materialvalen till instrumentpanelen. Foto: Ian Maasing
De tillräckligt höga dörröppningarna gör att man kommer obesvärat i och ur de lagom höga och släta framstolarna. Värt att notera är de färgglada och mjuka materialvalen till instrumentpanelen. Foto: Ian Maasing

Publicerad: 11. mars 2017 09:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Helsingborg

Startsidan just nu