tre smaker återkommer Ako-kolan i. Björn Holmgren är vd på Sockerbageriet i Helsingborg som fått uppdraget att distribuera godiset. Foto:Martin Wingren

tre smaker återkommer Ako-kolan i. Björn Holmgren är vd på Sockerbageriet i Helsingborg som fått uppdraget att distribuera godiset. Foto:Martin Wingren

Ako-kolan gör comeback – Helsingborgsföretag räddar klassiskt godis

GODIS.Sedan den klassiska Ako-kolan försvann från marknaden för några år sedan har många velat ha tillbaka den, bland annat via en Facebookgrupp med tusentals medlemmar. Nu får de gehör och distributionen kommer att ske via Sockerbageriet i Helsingborg. Intresset för Ako-kolan hade dalat och svenskarna tuggade på de sista kolorna år 2009. Men Cloetta tänkte om och har nu tagit tillbaka klassikern. – Någonstans i början av 2000-talet var det inte längre populärt att äta kola. År 2008 var det så pass lågt intresse att vi inte längre kunde ha kvar produkten så den sista Ako:n tillverkades 2009, säger Patrick Axzell som är business development director Scandinavia. Men så sköljde en retrotrend över landet. Detta i kombination med stort intresse från konsumenterna för Ako-kolan gjorde att kolan nu ska återlanseras. – Man kan dra en parallell till Pommac, ett älskat varumärke som inte längre köptes. Ako-kolan var fortfarande ett starkt varumärke och nu kan vi ta tillbaka en produkt som många har en härlig känsla för, säger Patrick Axzell. Cloetta uppmärksammade ett företag i branschen, Sockerbageriet i Helsingborg, som tillverkade en kola som liknade Ako-kolan, Retro-mint, och tog kontakt med företaget för att se om man kunde samarbeta. – Vi smakade kolan och tyckte att den smakade precis som Ako:n. Så vi inledde ett samarbete med Sockerbageriet i Helsingborg som kommer att distribuera Ako-kolan, säger Patrick Axzell. Ako-kolan, som finns i smakerna mint, choklad och grädd med samma design på förpackningen som förr, kommer att finnas i utvalda presentaffärer, museer, te- och kaffebutiker och på Åhléns varuhus. I framtiden kan sortimentet komma att utvecklas. – Vi planerar att distribuera fler smaker. Det är underbart hur våra konsumenter gör skillnad för att få tillbaka en produkt som försvann från marknaden, säger Patrick Axzell som även flaggar för att fler retrovarumärken i Cloettas portfölj kan komma att återlanseras men kan inte avslöja vilka i nuläget.

Publicerad 11 February 2014 09:00