Insänt:

"Vågar styret spela hasard med Landborgsgaraget som insats?"

Av
Insänt

INSÄNT. När vi nu har knappt ett år kvar till valet är frågan om Landborgsgaraget en av de hetaste potatisarna i kommunalvalet i Helsingborg. Den sätter hela den demokratiska processen på spel, och kommer att avgöra vilken trovärdighet det moderatledda styret i staden har.

Nu har eldsjälarna i Miljöförbundet och Jordens vänner lyckats att samla in drygt 11.000 namn med krav på en folkomröstning om Landborgsgaragets vara eller inte vara. Det uppfyller villkoren för att en folkomröstning skall hållas. En majoritet med partierna S, Mp, V och SD i kommunfullmäktige, ställer sig också bakom detta krav.

Enligt lagen om kommunal folkomröstning (SFS 1994:692) är inte kommunen tvungen att genomföra en folkomröstning, även om kraven uppfylls av de som vill ha en sådan. Resultatet av en folkomröstning är inte heller tvingande, utan enbart rådgivande.

Om nu det politiska styret i Helsingborg inte följer folkets vilja i denna fråga, genom att för det första genomföra en folkomröstning, och för det andra följa resultatet av denna, har man nog spelat med alltför höga insatser.

Tack vare att S+Mp-regeringen 2015 betalade ut 86 miljoner till Helsingborgs stad för att finansiera välfärden i staden, fick kommunen pengar över till annat. Bland annat har man då drivit igenom en satsning på ca 5-600 miljoner till att bygga Landborgsgaraget.

Detta projekt är med rätta starkt ifrågasatt av medborgare, forskare, politiker och andra med god insyn i frågan. Flertalet av butiksägarna i city säger själva att de inte skulle gynnas av att folk kan ta sig närmare centrum med bil. De vill ha en stadskärna som i de flesta andra större svenska städer, med bilfria kvarter, bättre tillgänglighet, fler ute-serveringar och lekplatser m m, där människor känner större trivsel.

Handlarna har redan svårt nog att konkurrera med e-handeln och med Väla, därför är deras chans att stadskärnan blir en levande mötesplats där medborgarna kan känna att de trivs, att de i lugn och ro kan strosa, fika, och gå runt i butikerna i sin egen takt.

Samtidigt som staden bygger om hela innerstaden för de nya superbussarna vill man med ett Landborgsgarage öka anpassningen till privatbilismen. Alla miljömedvetna forskare är överens om att våra städer måste anpassas till en planering för kollektivtrafik, cykeltrafik, färdtjänst etc och göras lättillgängliga och trivsamma. Många bilister vill inte köra ner i ett underjordiskt garage, så då kan man i stället parkera på Ångfärjetomten och på Hamntorget.

De som har bil kör ändå till Väla, där de har gratis parkering ovan jord.

Vi står inför en nära framtid där privatbilismen kommer att minska i omfattning. En stor del av befolkningen blir äldre och åker buss eller färdtjänst. Många människor i medelåldern cyklar eller åker buss. Människors ekonomiska medvetande och miljötänkande ökar, vilket leder till att fler cyklar, åker buss eller går med i bilpooler.

Genom att bygga ett Landborgsgarage i denna tid är ett monumentalt misstag, inte bara miljö- och befolkningsmässigt, utan kanske framförallt politiskt.

Det moderatledda styret i Helsingborg har under denna mandatperiod kört över medborgarnas vilja i flera frågor, typ utförsäljning av äldreomsorgen. Nu är frågan om de vågar spela hasard med Landborgsgaraget som insats? Det kan vara politiskt självmord.

Mats Fuchs

(Socialdemokrat utan uppdrag)

Helsingborg

LÄS MER:

I nedanstående länk kan du läsa Moderaternas replik.

"Insänt: Därför är Landborgskopplingen viktig för Helsingborg"

Publicerad 09 November 2017 15:47

Lokaltidningen Helsingborgs nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag