Från Koenigsegg till egen elbil

HELSINGBORG.

Thomas Koch är fordonsingenjören som under de senaste åren har snickrat på en elbil hemma i garaget i Vejbystrand. Nu ska de första bilarna produceras.

Av
Martin Wingren

Thomas Koch flyttade till Sverige från Tyskland för 17 år sedan. Det var jobbet på Koenigsegg, där han var med i uppstarten och har ritat allt från pedaler till fälgar och motorapplikationer, som förde honom till Ängelholm, där han och familjen numera är bosatt i Vejbystrand. Van vid att ha flera projekt på gång, så började han även klura på ett eget elbils-projekt, kallat Ecoist.

– Det var när jag bodde i Göteborg som jag först fick idén. Jag såg alla människor som pendlade till jobbet, ensamma i sina stora bilar. Och sedan när jag fick barn så kände jag att jag ville ge något till nästa generation, göra något för miljön, så att även de kan leva på den här planeten, säger Thomas Koch.

Sagt och gjort, han gick ut i garaget för fem år sedan och började bygga på ett fordon. Nu ställs en prototyp ut på Mindpark i Helsingborg och snart är det dags för en förserie med 20 fordon som ska tillverkas.

– Fem av dem är förbokade av privatpersoner och företag. Även Öresundskraft har visat intresse för bilen, säger Thomas Koch.

Enmans-bilen har en topphastighet på 90 kilometer i timmen, en räckvidd på åtta mil (beroende på batteri) och en prislapp på 150 000 kronor. Ingenjören tänker att den är lämpad som en pendlar-bil för den ensamstående eller som andrabil i ett hushåll.

– För någon som bor i stan eller som pendlar utifrån in till staden, det är en landsvägsbil, säger Thomas Koch.

Under hösten har han deltagit i företagsinkubatorn Thinks program på Mindpark, där han lärt sig bitar om företagande och marknadsföring.

– Nu blir det fokus på att få bilen körbar, så att jag har något mer än en prototyp att visa. Under de kommande 18 månaderna jobbar jag med utveckling av förserien. Samtidig ska jag hitta flera köpare av förserien, ett ställe att montera Ecoisterna och bygga upp ett leverantörsnätverk till alla delar. Jag vill producera bilen lokalt på Bjärehalvön för att bidra till lokala arbetstillfällen, säger ingenjören.

Thomas Koch utbildade sig till ingenjör inom fordonsutveckling men har ritat allt från takboxar till solglasögon, bullerskydd längs vägar, sprängsäkra bilrutor och båtinredningar till landningsställ på flygplan. Han gjorde sitt examensarbete på Volkswagen och fick jobberbjudanden från de stora biltillverkarna – men valde Koenigsegg och Ängelholm.

– Det lät mer spännande, med ett nytt företag. Och jag trivs jättebra i Ängelholm, säger han.

Drivkraften kommer från hembygden i Tyskland, menar ingenjören.

– Jag är uppväxt i Esslingen, nära Stuttgart där de stora bilfirmorna finns. Sedan är det ett område som är lite som Småland, där folk om de inte är nöjda med något uppfinner det själva, säger han och ler.

Publicerad 08 January 2018 09:21

Lokaltidningen Helsingborgs nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag