Så förändras stadsbusstrafiken i Helsingborg nästa år

Miljardkontrakt när ny entreprenör ska börja köra bussarna

HELSINGBORG. Från och med mitten på nästa år ska Arriva börja köra stadsbussarna i Helsingborg. Samtidigt är ett antal förändringar som ska underlätta för resenärerna på gång.

Avtalet med den nuvarande entreprenören Nobina går ut nästa år och efter en upphandling stod det nyligen klart att Arriva tar över driften av stadsbusstrafiken i Helsingborg. Avtalet börjar gälla i juni nästa år och löper i åtta år framåt. Uppgörelsen är värd två miljarder kronor. I den ingår bland annat att bolaget köper in 82 nya bussar. Av dessa är 13 elbussar som kommer att användas på den så kallade Helsingborgsexpresslinjen som till en början ska börja trafikera linje 1.

– Sex-sju av dessa 82 nyinköpa bussarna kommer att vara reserver. När det är som mest trafik räknar vi med att vara ute med 76 bussar samtidigt, berättar Johan Åhlander som är vd på Arriva Sverige.

De nya bussarna ska gå tystare och mjukare och vara snäppet vassare när det kommer till inredning och så vidare som blir mer modern.

Dessutom sker ett antal förändringar som omfattar alla resenärer i hela länet. Till exempel ska en ny typ av biljettautomater tas fram.

– Planen är att Helsingborg blir den första staden där de nya biljettautomaterna börjar sättas upp och att det börjar göras nästa sommar, säger Skånetrafikens kommunikatör Joakim Borgudd.

På vilket sätt de kommer att skilja sig mot dagens är i dagsläget dock inte klart då en upphandling ska dra i gång nu. Men målet är att de ska bli smidigare att hantera för resenärerna.

Dessutom har 32 zoner sedan tidigare kortats ner till endast tre; även här med syftet att resenärer lättare ska kunna navigera sitt resande. Bakgrunden är att resenärer haft synpunkter på det stora antalet zoner som tidigare fanns vilket ibland upplevdes som förvirrande.

I december 2019 tas även jojokorten bort. Likt avtalet med automaterna löper även detsamma för jojokorten ut med nuvarande entreprenör. Istället kommer ett annat kort att tas fram som ska ersätta dagens jojokort. Men Skånetrafiken hoppas att så många som möjligt ska använda den nya reseapp som introducerades för cirka ett år sedan.

– Ett av våra tre periodkort köps i dag via appen, det visar på att det här har varit efterfrågat, menar Joakim Borgudd.

Publicerad 09 April 2018 12:00

Lokaltidningen Helsingborgs nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag