Så här såg rådhuset ut under Drömljus. En ljusprojektion signerad ljuskonstnären Marie-Jeanne Gauthém berömd för sina hyllade ljussättningar av stora utomhuskonserter och spektakulära arrangemang världen över.

Så här såg rådhuset ut under Drömljus. En ljusprojektion signerad ljuskonstnären Marie-Jeanne Gauthém berömd för sina hyllade ljussättningar av stora utomhuskonserter och spektakulära arrangemang världen över. Foto: Carl Magnus Johansson-Lindkvist

Vinterljusfesten i stan blev årets evenemang

Drömljus vinnare på näringslivsgala

HELSINGBORG.

Vinterevenemanget Drömljus korades till årets evenemang på näringslivsgalan Mih guld.

Galan är Marknadsföreningen i Helsingborgsregionens tillställning som arrrangerades nyligen där ett antal satsningar lyftes fram. Årets evenemang, eller happening om man så vill, gick alltså till Drömljus, ljusfesten som lyste upp Helsingborg under tio dagar i februari i år.

– Det är fantastiskt roligt att så många uppskattat Drömljus. Den här utmärkelsen delar vi med hela staden, för Drömljus gör vi tillsammans, säger Martin Hadmyr, stadsträdgårdsmästare i Helsingborgs stad, i ett skrivet uttalande till lokalmedia.

Evenemanget arrangerades av Helsingborgs stad och genomfördes av evenemangsenheten på Helsingborg arena och scen AB tillsammans med sstadsbyggnadsförvaltningen i nära samarbete med invånare, fastighetsägare, företag, näringsliv och föreningsliv.

Nyckeln till framgång är genom att tro på och vara sig själv

Utvärderingar som gjorts av Drömljus visar att omkring 300 000 personer kom till city för att beskåda arrangemanget.

Besökarna utgjordes av både helsingborgare och tillresta från andra delar av Sverige samt Danmark. Citysamverkan gjorde i samband med eventet en enkät med människor på plats. Och av svaren att döma ser många gärna en repris. Av de tillfrågade svarade 95 procent av de gärna ser att det blir ett återkommande inslag i Helsingborg.

Lokaltidningen har tidigare rapporterat om att det planeras för ett nytt Drömljus i framtiden, dock inte redan 2019 då arrangören behöver mer tid att förbereda allting för att göra det så bra som möjligt.

Albin Ganovic blev årets personlighet.

Albin Ganovic blev årets personlighet. Foto: Joel Winqvist/Arkiv

Förutom årets evenemang utsågs även vinnare i kategorierna årets företag och årets personlighet/inspiratör.

I den förstnämnda kategorin vann Höganäsbaserade Per i Viken. Årets personlighet blev Helsingborgsprofilen Albin Ganovic.

– Nyckeln till framgång är genom att tro på och vara sig själv, sa en glad Albin Ganovic till föreningens hemsida efter vinsten.

Publicerad 19 October 2018 10:11