Alice Carlström och Jenny Ziegler har tankar om att följa upp storsäljaren

Alice Carlström och Jenny Ziegler har tankar om att följa upp storsäljaren "Charlie säger NEJ". Foto: Mattias Grenholm

Bok om rätten till sin egen kropp en framgång – nu finns tankar på uppföljare

”Charlie säger NEJ” en storsäljare som översatts till tyska

HELSINGBORG.

Det har varit ett intensivt år i spåren av ”Charlie säger NEJ” – boken om barns rätt till sin egen kropp. Gymnasieungdomarna bakom utgivningen har bildat handelsbolag och fått en rad utmärkelser. Och de har tankar på fler böcker i samma ämne.

Av
Mattias Grenholm

Hösten 2017 startade Jenny Ziegler, Alice Carlström och Frida Källhage, som alla går på Procivitas i Helsingborg, UF-företaget Zellströms UF och gav ut den egenskrivna boken ”Charlie säger NEJ”.

– Det har varit väldigt stort och viktigt att skriva den här boken. Och vi är ju tre gymnasieelever som skriver utbildningsmaterial. Det känns coolt, sa Jenny Ziegler när Lokaltidningen träffade dem i våras.

Zellströms har nu ombildats till handelsbolag och de tre har blivit två – för ett tag sedan gick Frida Källhage vidare till andra projekt.

Bolaget har som affärsidé att utbilda om fysisk integritet och rätten till sin egen kropp genom böcker och blev i mars utsedd till 2018 års UF-företag i Skåne av UF Skåne och Entreprenörstiftelsen. Dessutom har de fått utmärkelsen Årets unga företagare av Helsingborgs stad och organisationen Företagarna, samt hamnat på den sistnämndas lista över mest lovande unga entreprenörer i landet 2018.

Som om inte det räcker så har boken blivit köpt av en internationell förskolekoncern och översatts till tyska - och kanske kan en norsk upplaga ges ut.

– De i Sverige som är insatta i problematiken kring att barn utsätts för sexuella övergrepp tycker att boken tar upp problemen på ett bra sätt. I andra länder kan det vara känsligare och pedagoger tycker kanske inte att det är så bekvämt att prata med barn om ämnet, säger Jenny Ziegler.

Hittills har boken sålt i omkring 600 exemplar till skolor, förskolor och föreningar runt hela landet och nya upplagor är planerade. De har hållit föreläsningar om bokens ämne för kuratorer och Rädda Barnen i Höganäs och fått stort gensvar.

Jenny Ziegler och Alice Carlström brinner för ämnet och för företagande. Nu har de börjat tänka på fortsatta utgivningar även om deras huvudfokus är att fortsätta sälja "Charlie säger NEJ".

– När vi gav ut ”Charlie säger NEJ” fanns det ingen liknande bok för målgruppen fem till åtta år. Nu har vi tankar på en ny bok som vänder sig till lite större barn, säger Alice Carlström.

Publicerad 07 November 2018 14:00