Än så länge går enbart Aurora och Tycho Brahe på batteri. På bilden Hamlet som får vänta på eldrift.

Än så länge går enbart Aurora och Tycho Brahe på batteri. På bilden Hamlet som får vänta på eldrift. Foto: André Kvist

Rederiet bjuder på gratistura – numera batteridriven

Aurora och Tycho Brahe seglar fossilfritt

HELSINGBORG.

För att fira att Aurora och Tycho Brahe nu gått över till batteridrift bjuder HH Ferries på gratistura på lördag den 10 november. Mellan 10 och 18 är det bara att kliva ombord och njuta av utsläppsfria sundsturer.

Av
Mattias Grenholm

Övergången till eldrift för Tycho Brahe och Aurora har dragit ut på tiden men sedan några månader har HH Ferries finjusterat och testat batteridriften. På fredag den 9 november sker den officiella invigningen på färjan Tycho Brahe för speciellt inbjudna och dagen efter kan allmänheten tura gratis på de båda batteridrivna färjorna.

– Vi är stolta över att kunna segla med grön kraft och bjuder därför in alla för att delta i vårt firande, säger HH Ferries vd Johan Röstin.

Han säger att rederiets vision är att bli helt utsläppsfria i framtiden men att övergången för färjorna Hamlet och Mercandia IV får vänta tills batteridriften av Aurora och Tycho Brahe har satt sig.

HH Ferries AB, som driver linjen Scandlines Helsingborg-Helsingör, har sedan 2017 sett ett trendbrott i att allt fler lastbilar tar båten över Sundet istället för att åka över Öresundsbron. Ökningen håller i sig, och under 2018 års tredje kvartal tog 109 000 lastbilar färjan jämfört med 103 000 under samma tid 2017.

– Huvudskälen till denna ökning är den starka ekonomin i norra Europa. Många åkerier har också insett att de kan göra bättre miljökalkyler genom att åka med våra numera eldrivna färjor, säger Johan Röstin.

Folk stannade hemma för att njuta av matcherna i värmen

Däremot minskade antalet personbilar och passagerare under tiden juli till september, vilket delvis förklaras med det varma sommarvädret. 2,3 miljoner hamnade persontrafiken på, 17 000 färre än kvartal tre förra året, och antalet personbilar minskade med lika mycket.

– En annan förklaring var att det gick så bra för Sverige i sommarens fotbolls-VM – folk stannade hemma för att njuta av matcherna i värmen. Vi har varit i kontakt med flera turistorganisationer som vittnar om samma sak på många håll, säger Johan Röstin.

Från mitten av september har persontrafiken gått upp igen och Johan Röstin ser inga tecken på att den sammanlagda persontrafiken kommer att ha minskat när hela året ska summeras.

Publicerad 08 November 2018 11:28