Kapten Jörgen Damgaard Hansen omgiven av batterier.

Kapten Jörgen Damgaard Hansen omgiven av batterier. Foto: Mattias Grenholm

Gröna färjor seglar under nytt namn

Tystgående sundsbåtar körs nu av Forsea

HELSINGBORG.

Nu seglar Aurora och Tycho Brahe på grön el – vi skriver inte att de flyter med strömmen – och för att manifestera att det nu är nya tider med tystgående batteridrift offentliggjordes rederiets nya namn i fredags: Forsea.

Av
Mattias Grenholm

Genom att symboliskt koppla ihop två tjocka kontakter invigde dignitärer från danska och svenska regeringen, EU och Nordiska rådet den nya tiden. Nu går alltså färjorna Aurora och Tycho Brahe på batteridrift, som dessutom laddas med grön el från sol, vind och vatten.

– Det är en stor dag när världens största batteridrivna fartyg nu invigs. Ni är ett föredöme och om ni kan lyckas med denna innovation så kan andra ta efter, sa den danska innovationsministern Sophie Löhde från regeringspartiet Venstre.

Som avslutning på invigningen offentliggjorde HH Ferries vd Johan Röstin att rederiet dessutom byter namn till Forsea för att göra tydligt att man nu gör en grön nystart.

Britt Dalunde, som sitter i bolagets styrelse fyllde i:

– Vi vet att vi är en viktig del av samhället och trafikerar från stadskärna till stadskärna – därför ska vi vara ett föredöme. Vi är ett modernt företag som vill vara i miljömässig framkant och funderar även på att lansera en ”grön fil” och ge elfordon förtur, sa hon.

På taket är de lättare att komma åt

Eftersom Aurora och Tycho Brahe seglar fler turer än rederiets övriga fartyg minskar man sina utsläpp med ungefär 65 procent genom övergången till eldrift. 640 batterier á 90 kilo är placerade mellan skorstenarna på övre däck på varje båt och tillsammans med kringutrustning har fartygens vikt ökat med runt 280 ton.

– Placeringen är en säkerhetsfråga och på taket är de lättare att komma åt. Det är litiumbatterier som vi kyler med vatten i ett slutet system. Batterierna laddas varje gång vi angör land och under en tur över Sundet förbrukas cirka 1175 kWh, ungefär som en villa under en månad, sa kapten Jörgen Damgaard Hansen under en rundvisning på Tycho Brahe.

Hela omvandlingen till batteridrift på de två fartygen har kostat 300 miljoner kronor och är delfinansierat genom EU-organisationen INEA med 120 miljoner kronor. Under 2019 ska samtliga fem fartyg målas om och prydas med namnet Forsea.

Publicerad 09 November 2018 17:12