Att få politikerna att rösta för gårdsförsäljning är en av de viktigaste framtidsfrågorna, menar sommeliern.

Att få politikerna att rösta för gårdsförsäljning är en av de viktigaste framtidsfrågorna, menar sommeliern. Foto: Joel Winqvist

Svenskt vin på frammarsch – men mer krävs för att ta nästa steg

Lokal vinxpert lobbar för lagändringar

HELSINGBORG.

Sverige är ett ungt vinland som på förhållandevis kort tid vunnit renommé som en kvalitetsfaktor på den internationella marknaden. Men detta har gått många på hemmaplan förbi, menar vinexperten Joacim Sjövall från Helsingborg.

Han har jobbat på några av de mest namnstarka krogarna i stan som restaurang Dahlberg, Helsing och Trappan grill och bar. Den senare var han ett tag med och drev. Han är frilansande sommelier, en slags konsult i vinfrågor och sitter med som ledamot i intresseorganisationen Svenskt vin. Du blir knappast anklagad för att vara en överdrivare om du säger att han älskar vin.

Det svenska utbudets snabba klättring på vinvärldens kvalitetstrappa har han följt med stort intresse, och gjort ett otal besök runtom i världen.

Joacim Sjövall är konsulterande sommelier.

Joacim Sjövall är konsulterande sommelier. Foto: Joel Winqvist

– De svenska vinerna står sig väldigt bra på den internationella marknaden i dag, tycker jag. Sedan början på 2000-talet har det skett en uppryckning bland de svenska vinerna. Den absoluta lägsta-nivån har blivit högre, säger han.

Den kompetensutbildning som har skett vilket gör att man som odlare på en svensk gård kan betydligt mer i dag jämfört med tidigare är den största anledningen till detta, menar han.

De senaste åren har svenska vingårdar kammat hem medaljer på stora internationella tävlingar i länder som England och Tyskland, främst med sina vita viner.

De svenska vinerna står sig väldigt bra på den internationella marknaden

Ändå har man en väg att vandra för att nå ut ytterligare. Svensk lagstiftning i form av Systembolagets ensamrätt på att få sälja alkohol är en bromskloss, att det idag inte tillåts gårdsförsäljning en annan, menar han. Och i en mycket hård konkurrens lägger importörer från de stora vinländerna i Europa miljontals belopp varje år i rena marknadsföringspengar. Muskler som är långt ifrån vad de svenska producenterna, som oftast säljer själva till Systembolaget, har, menar Joacim Sjövall.

– Det innebär att de inte kan nå ut med sitt budskap lika snabbt, stort och brett, menar han.

Joacim Sjövall driver frågor för att ytterligare lyfta svenskt vin internationellt.

Joacim Sjövall driver frågor för att ytterligare lyfta svenskt vin internationellt. Foto: Joel Winqvist

Dessutom ligger det svenska vinet generellt på en högre prisnivå vilket ytterligare bidrar till att det inhemska vinet sällan når den breda massan i Sverige.

Vad krävs framförallt för att Sverige ska växa som vinland?

– Det är främst att få till gårdsförsäljning. Våra medlemmar skriker om det hela tiden. Vi lobbar så mycket vi kan om detta, säger han.

Vad är den viktigaste frågan att driva för Svenskt vin?

– Det är kompetensutbildning och information. Allt från vinframställning, beskärning, kemi i vineriet till hur man går från hobbyodlare till att bli kommersiell. Mycket vägledning och att ta dem över den tröskeln, säger han.

Av de runt 40-talet kommersiella vinodlare som finns i landet utgörs cirka 30 av skånska producenter. Klimatet här är till stor fördel och föregående regnfattiga sommar blev till en riktig kanonsommar för odlarna.

– Svenskt vin har aldrig varit så mycket på tapeten som sommaren 2018, med den hettan vi hade. Svenska vinbönder tyckte det var ett fantastiskt år. Det var så torrt, vinrankorna fick arbeta mer. Ett mycket gynnsamt år för svenska vinbönder, säger sommeliern.

Publicerad 20 February 2019 11:49