Pierre Mollestam på NSR tömmer numera inga halvtomma sopkärl.

Pierre Mollestam på NSR tömmer numera inga halvtomma sopkärl. Foto: Katia Boberg/Helsingborgs stad

Här kommer sopbilen på beställning: "Kunderna blir mer nöjda"

Soptömning on demand ger både nöjdare hushåll och miljövinster

HELSINGBORG.

Soptömning på beställning – kan det vara något? Det verkar så, för sedan en tid har 250 hushåll i Mariastaden fått sina kärl tömda hälften så ofta men är ändå mer nöjda. Testet kallas Soptömning on demand och kan komma att införas i fler områden.

Av
Mattias Grenholm

Liksom i andra områden åkte sopbilen tidigare på fasta rundor i Mariastaden och tömde alla kärl oavsett hur mycket de innehöll.

– Tidigare när jag var ute och jobbade var det ungefär en fjärdedel av sopkärlen som inte var fulla på tömningsdagen. Men de skulle ändå tömmas, även om där bara låg en enda soppåse. Det var ju onödigt jobb och dessutom dåligt för miljön, säger Pierre Mollestam, som jobbar på Nordvästra Skånes Renhålling AB, NSR i ett pressmeddelande.

Numera beställer hushållen själva tömning när de anser att det är dags genom att trycka på en liten knapp på kärlen. Det har inneburit att antalet soptömningar har gått ner med nära 50 procent.

Hushållen betalar lika mycket för tömningar som tidigare men är ändå mer nöjda, enligt NSR.

– Det här löser många utmaningar för oss. Kunderna blir mer nöjda eftersom de själva får bestämma när de vill ha kärlet tömt, vi sparar pengar eftersom vi tömmer färre kärl totalt och miljövinsterna blir stora eftersom vi kör mindre, säger Björn Jacobsson som är IT- och digitaliseringschef på NSR.

Tanken är att systemet inom ett halvår ska utvidgas från dagens 250 till 3 000 hushåll. Då täcks hela Mariastaden, bostäder längs med kusten upp till Laröd och Domsten, samt inåt landet mot Ödåkra.

Publicerad 01 April 2019 10:04