Fredrik Österling och Rickard Söderberg ligger bakom satsningen.

Fredrik Österling och Rickard Söderberg ligger bakom satsningen. Foto: Sarah Perfekt (Österlingbilden) samt Sören Vilks

Konserthusets Bögtåget prisas: "En lång näsa åt den som skrivit"

Ett hatbrev blev till en konsert – initiativet och tillvägagångsättet framhålls

HELSINGBORG.

Ett hatbrev skickades till Helsingborgs konserthus. Ett bra grundmaterial för att göra en ny konsert på tyckte kulturinstitutionen som nu prisas för sitt sätt att stå upp för sina värderingar.

Lokaltidningen har tidigare berättat om bakgrunden till konserten som kom att få namnet Bögtåget.

Det var under en konsert på Helsingborgs konserthus som det framfördes musik av homo/bisexuella kompositörer. Det ogillades av en lyssnare som skickade in ett hatbrev.

Brevskrivaren menade i brevet att det är ett tecken på att även Helsingborgs Konserthus har “hoppat på bögtåget”, som personen uttryckte det, och meddelade att hen inte kommer besöka huset igen.

Då brevskrivaren var anonym blev det svårt för konserthuset att bemöta kritiken. Istället kom man att svara på annat sätt.

Man valde att göra en konsert ifjol av brevet istället, under den passande titeln "Bögtåget". Det hela framfördes under en spelning med den kände gayprofilen Rickard Söderberg i spetsen.

– Det är superviktigt att vi som konstnärlig institution visar att vi är en del av samhället, säger konserthuschef Fredrik Österling om vikten att stå upp för sina värderingar.

Nyligen fick han och hans kollegor på Helsingborgs konserthus ta emot ett pris för initiativet. Under Nordic Digital PR Awards prisades konserthuset i kategorin Digital Storyteller, som ett föredöme för bra storytelling och hög digital närvaro som andra kan lära sig av.

Man förväntar sig inte att en institution som ett konserthus ska bete sig på det här sättet

"De lyckas sätta kreativa vinklar på relevant och informativt innehåll. De uppnår inte bara imponerande resultat i medierna, de är trogna sina värderingar och är inte rädda för att ta ställning när det krävs", skrev juryn bland annat i sin nominering. Sättet att sprida satsningen på bland annat sociala medier prisades också.

– Det är jättekul, verkligen. Vi har försökt att arbeta medvetet för att synliggöra det vi håller på med och nå ut, menar Fredrik Österling.

Bögtåget blev, minst sagt, vida omtalat. Även internationellt.

– Vi hade tur i oturen att vi fick det här hatbrevet som gjorde att vi kunde gå loss och svara på det på ett kreativt sätt, menar konserthuschefen.

Varför blev det en så stor grej, tror du?

– Jag tror det handlar om att man inte förväntar sig att en institution som ett konserthus ska bete sig på det här sättet. Man uppfattar konserthuset nästan som en kyrka, det är så stort och seriöst och tungt att man nästan tror att vi aldrig ska få några infall. Det här var att lite med glimten i ögat bemöta en debatt. Också bara tanken på att kunna göra något positivt av ett hatbrev som är en rätt vanligt förekommande grej i dag med alla troll, blir en lång näsa åt den som skrivit brevet. Det tror jag är en stark del av beättelsen.

Publicerad 14 April 2019 00:00