Lastbilsföraren krockade med en port när han lastade av sitt släp med en truck.

Lastbilsföraren krockade med en port när han lastade av sitt släp med en truck. Foto: Adobe Stock

Dödsolyckan på Ica-lagret kan leda till åtal: Problem med portarna

Företagets utredning: Lastbilsföraren vårdslös

HELSINGBORG.

En lastbilsförare omkom efter att en automatiskt port stängts under avlastning. Arbetsmiljöverkets utredning är nu klar och myndigheten ska ta beslut om de väcka åtal. Samtidigt utreder polisen olyckan som vållande till annans död.

Av
Felix Alnemark

Den man i 50-årsåldern som avled efter en olycka den 1 januari i år på Ica-lagret i Helsingborg efter att ha krockat med en automatisk port. Enligt polisens förundersökning kan ett brott föreligga. Arbetsmiljöverket har precis blivit klar med sin utredning av tragedin.

– Vi har ställt vissa krav efter olyckan. Ica har gjort en utredning och vidtagit åtgärder som ska förebygga olyckor så vi är nöjda, säger Patrik Nilsson, inspektör på Arbetsmiljöverket som lett olycksutredningen.

Utredningen har nu hamnat hos juristerna på Arbetsmiljöverket som ska ta beslut om arbetsmiljöbristerna varit så allvarliga att man ska göra en åtalsanmälan.

– Nu ska jag titta på underlaget om det finns förutsättningar för en åtalsanmälan. Jag kommer titta på om det behövs kompletteringar, säger juristen Andreas Renlund.

Han har precis fått ärendet på sitt bord. Han berättar att det varit många allvarliga olyckor och dödsolyckor på arbetsplatser hittills i år som nu utreds av Arbetsmiljöverket och att myndigheten därför hanterar många ärenden för tillfället.

Samtidigt utreder polisen olyckan som arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död.

– Förundersökningen fortgår. Arbetsmiljöverket gör en utredning och om de anser att det begåtts brott så är det deras skyldighet att göra en åtalsanmälan, säger Lars Magnusson, åklagare för arbetsmiljömål på Åklagarmyndigheten.

Han har dock själv möjlighet att väcka åtal.

– Det har jag, men Arbetsmiljöverket har betydligt mer erfarenhet och det är branschstandard att de utreder avvikelser om någon varit oaktsam, säger Lars Magnusson.

Lokaltidningen har tagit del av Arbetsmiljöverkets omfattande utredning. En port ska ha träffat lastbilsföraren i huvudet när han backade med en truck när han höll på att lasta av ett släp. Utredningen visar på tre grundorsaker till att händelsen inträffat enligt rapporten som Previa utfört för Ica.

Chauffören har haft ett "oaktsamt/vårdslöst" beteende genom att inte titta i färdriktningen när han backat trucken från släpvagnen in i byggnaden vilket gjorde att han inte såg att porten var på väg ner. Samma beteende skedde vid samtliga fyra utlastningstillfällen innan olyckan.

Den andra huvudorsaken har med den automatiska styrningen av porten att göra. Den styrdes bara av den så kallade toppduken som omsluter och väderskyddar området mellan porten och släpet. Porten gick ner automatiskt på grund av den hårda vinden som blåste toppduken från släpet vilket gav porten signal att inget ekipage var kvar och startade en nedrullning av porten. Släpet var dessutom inte "klossad" med stödben ute.

Den tredje huvudorsaken är att varken chaufför eller utlastare reagerade på att porten gick ner två gånger av sig själv innan olyckan och då tryckte upp toppduken manuellt så att porten gick upp igen.

Men det framgår också i utredningen att det varit problem med portarna som gjort att de stängts automatiskt trots att det varit ekipage kvar.

Vet du mer? Hör av dig till Lokaltidningens reporter på felix.alnemark@lokaltidningen.se

Publicerad 17 May 2019 12:09