Lars Hansson menar att det här är det närmaste spårvagn vi nu kommer i Helsingborg.

Lars Hansson menar att det här är det närmaste spårvagn vi nu kommer i Helsingborg. Foto: Joel Winqvist

BILDSPECIAL: Minskad svettrisk på nya expressbussen

Mer spårvagnslikt på linje 1 från och med söndag

HELSINGBORG.

Tätare turer och minskad klimatpåverkan. Men även mindre risk för svettningar. Häng med på en tur med Helsingborgs nya expressbuss.

"Take spårvagn, men åk buss".

Det moderata kommunalrådet Christian Orsing överraskar med att blanda engelska och svenska ord innan han kliver på för att ta sig ett smygåk med den nya expressbussen.

Vad menar karln? När vi ber honom utveckla byter han ganska snabbt över till helsingborgska:

– Brt, buss rapid transport system, som det här handlar om har stora likheter med spårvagnskonceptet, säger han entusiastiskt.

Helsingborgsexpressen ska börja trafikera linje 1 från och med söndag. Den nya bussen är 18 meter lång.

Helsingborgsexpressen ska börja trafikera linje 1 från och med söndag. Den nya bussen är 18 meter lång. Foto: Joel Winqvist

Ett uträtat koncept, med längre bussar som gör mindre skarpa svängar, går rakare och på vissa delar av sträckningen har ett specialdimensionerat gaturum. Men även med möjlighet för resenärerna att välja mellan flera olika dörrar på bussen att gå in i. Att den är eldriven gör den också mer miljösmart.

Dessutom har ett antal hållplatser byggts om och blivit längre.

Kommunens trafikchef Oscar Grönvall (till vänster) på bild ihop med lokalpolitiker Christian Orsing.

Kommunens trafikchef Oscar Grönvall (till vänster) på bild ihop med lokalpolitiker Christian Orsing. Foto: Joel Winqvist

– De har lite stationskaraktär. Där kan man i realtid följa när nästa buss kommer och i trygg miljö kliva av och på, fortsätter han.

När media under torsdagen bjuds in till ett smygåk inför den stora invigningen som sker på söndag den 16 juni är det också tydligt att de nya bussarna är betydligt tystare än de fordon helsingborgarna är vana vid. Komforten inne i bussarna hyllas också som betydligt bättre.

Det finns ac i de här nya bussarna, för både kunder och förare. Det är guld värt

En av provåkarna är Centerpartiets Lars Hansson som är förste vice ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne.

– Det är en glädjens dag idag, säger politikern som bland många fördelar vill lyfta fram miljöaspekten.

– Vi minimerar utsläppen, man känner att vi bidrar till klimatet, säger han.

Mikael Naxén berättar att han bland annat nu får tillgång till en slags tuta som låter slående likt de ljudsignaler som spårvagnar skickar ut. I fall man behöver varna folk för att bussen är på väg, berättar han.

Mikael Naxén berättar att han bland annat nu får tillgång till en slags tuta som låter slående likt de ljudsignaler som spårvagnar skickar ut. I fall man behöver varna folk för att bussen är på väg, berättar han. Foto: Joel Winqvist

För busschaufför Mikael Naxén, som kört stadsbusstrafik i Helsingborg och regionbuss i Skåne i tio års tid, är det en skillnad som står över alla andra:

– Det finns ac i de här nya bussarna, för både kunder och förare. Det är guld värt, och för oss chaufförer den kanske största skillnaden, säger han.

Det låter som att det blir lite mindre risk för svettningar i de nya bussarna?

– (Skratt) Väldigt mycket mindre faktiskt.

Hur svettigt var det förra sommaren?

– Nu körde jag faktiskt regionbuss då och de har faktiskt ac i de bussarna.

Så du slapp undan alltså?

– Ja, precis. Jag har pratat med kollegor som sa att det var väldigt tufft, det var det. Men arbetsgivaren ställde verkligen upp och delade ut vatten och hade förare som löste av mitt under en tjänst så man löste det ändå bra, säger han.

Komforten inne i bussarna ska vara betydligt bättre. Och med rejäl ac.

Komforten inne i bussarna ska vara betydligt bättre. Och med rejäl ac. Foto: Joel Winqvist

Resenärer kanske lär anmärka på att det inte är så rysligt många sittplatser i de nya expressbussarna. Christian Orsing förklarar att eftersom den mest intenstiva trafiken är i centrum så är tanken att fler ska välja att stå upp i bussen. Det ska även komma en ny buss var sjunde minut vid rusningstrafik.

Dessutom kommer somliga som ska åka Helsingborgsexpressen att få lite längre att gå till sin hållplats. För vissa hållplatser har nämligen plockats bort jämfört med den tidigare sträckningen på linje 1.

– För varje hållplats vi ska stanna vid tar det viss tid när vi står där, förklarar Lisa Åhlén som är affärschef på Skånetrafiken.

Tror du att invånare kommer att ha invändningar mot det här?

– Just indragna hållplatser är ett känsligt ämne. Och framförallt om man har lite svårt att ta sig fram så förstår jag att det är jobbigt om man får hundra meter längre till hållplatsen, säger hon.

Lisa Åhlén på Skånetrafiken.

Lisa Åhlén på Skånetrafiken. Foto: Joel Winqvist

Hon förklarar att Skånetrafiken måste titta på helheten, på hur man kan attrahera så många kunder som möjligt.

– Vi har bilen att slåss mot. Tar det för lång tid att åka buss jämfört med bil så får vi inte tillräckligt många som väljer kollektivtrafik. Och ju fler som åker buss, desto färre bilar har vi på gatorna och då kommer vi också fram lite snabbare med bussen, säger hon.

Helsingborgsexpressen

Den nya expressbussen kommer att börja trafikera linje 1 från och med söndag morgon, alltså den 16 juni. Linjen är strategiskt vald; den löper ända från Råå till Dalhem och är den linje med överlägset flest resenärer. Cirka en tredjedel av Helsingborgs bussresenärer åker med ettans buss.

I samma veva som Helsingborgsexpressen börjar köra, så tar Arriva över driften av stadsbusstrafiken i Helsingborg. Det innebär att samtliga bussar, på alla linjer, byts ut till mer moderna varianter.

Publicerad 14 June 2019 11:49