Nya Honda Civic har fått en mer normal design än föregångaren. Den är både längre och bredare, men tyvärr något lägre. Foto: Ian Maasing
Nya Honda Civic har fått en mer normal design än föregångaren. Den är både längre och bredare, men tyvärr något lägre. Foto: Ian Maasing
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Större, sportigare och fullt normal

Ian Maasing


PROVKÖRNING. Honda är frifräsaren bland de stora biltillverkarna. Företaget konstruerar motorer och övrig teknik efter egna idéer och köper inget från andra bilfabriker. Likaså designar Honda karosserna efter eget huvud. Den i dagarna lanserade nya tionde generationen av Civic är ett typiskt exempel på detta.

Den futuristiska formen som kännetecknade förra generationen är borta och fram träder en ny, mer normal Honda Civic. Framifrån påminner den en hel del om crossovern Honda HR-V med sitt småleende kylargaller och snedögda strålkastare. Överbyggnaden är slankelegant och den tidigare blygt rundade karossidan har snitsats till med framträdande kantlinjer runt hjulhusen och nedanför sidofönstren. Likaså är rumpan mera utdragen och ”skulpterad” än tidigare, med markerade veck och designelement.

Nya Honda Civic har vuxit rejält och är 452 centimeter lång, 180 centimeter bred och 143 centimeter hög. Axelavståndet är hela 270 centimeter. Bagagevolymen begränsas inte så mycket av den sluttande bakluckan och rymmer 478 liter med uppfällda ryggstöd och 1267 liter med nedfällda.

Inredningen har snitsats till och de åkande har mera utrymme både i framstolarna och i baksätet eftersom karossen och spårvidden har breddats. Karossen har också förstärkts, så att den skyddar effektivare vid en krock. Instrumenteringen har gjorts mycket mer överskådlig jämfört med föregångaren. Bra!

Motorprogrammet omfattar till en början av två bensinmotorer. En helt ny trecylindrig 1-liters motor på 129 hästar och en ny fyrcylindrig 1,5-liters motor på 182 hästar. Båda bensinmotorerna är direktinsprutade och turboöverladdade, vilket resulterar i bra drivkraft från låga varvtal. Bilen är som tidigare framhjulsdriven och levereras med en sexväxlad manuell växellåda som standard. Som tillval finns en steglös automatlåda, CVT, till de båda motorerna.

Den nya Civic-plattformen tillsammans med en stabil hjulupphängning, fram fjäderben och bak multilänk, ger bilen säkra köregenskaper och en komfortabel gång. Styrningen känns exakt och ger bilen säker kurshållning.

Av de två bilarna som fanns vid vår provkörning är Civic med den mindre bensinmotor den ekonomiskt mer försvarbara versionen och den motorstarkare lämpad för den mer krävande föraren med sportiga ambitioner. Till denna motor passar den nya, avancerade, direktverkande CVT-lådan med simulerade växellägen.

Båda motorversionerna är bränslesnåla enligt de deklarerade förbrukningssiffrorna, 0,48 liter per mil för lilla bensinaren med manuell låda och 0,47 liter per mil med CVT-automaten. Den större motorn drar 0,58 liter per mil med manuell låda och 0,61 liter milen med CVT-lådan.

I nya Civic har Honda utrustat bilen med många assistans- och säkerhetssystem, kallad Sensing, som standard. Här ingår bland annat kollisionsminimerande bromssystemet, CMBS som ska undvika eller minska kollisioner i lägre hastigheter, adaptiva farthållaren med köfunktion, i-ACC och aktiva körfältsassistansen som med sin videokamera ser hur bilen går i förhållande till sidolinjerna och med små rattutslag styr rätt, mitt i det aktuella körfältet, LKAS, om så behövs.

Nya Honda Civic tillverkas i Storbritannien. Instegsmodellen med den lilla bensinmotorn kostar från 196 900 kronor med manuell växellåda. Vill man välja den steglösa automatlådan, CVT kostar det 15 000 kronor extra. Väljer man modellen med 182 hästarsmotorn kostar den från 236 900 kronor, men har då också en högre utrustningsnivå. Lanseringen i Sverige sker i början av april.

Senare i år lanseras Civic Type R med en 320 hästar motor och därefter versionen med den dragstarka och bränslesnåla 1,6-liters dieseln.

Förarstolen är bekväm och har flera justeringsmöjligheter. Numera är instrumentpanelen tydlig och lättförstålig. Foto: Ian Maasing
Förarstolen är bekväm och har flera justeringsmöjligheter. Numera är instrumentpanelen tydlig och lättförstålig. Foto: Ian Maasing

Den nya Civic-plattformen tillsammans med en stabil hjulupphängning, fram fjäderben och bak multilänk, ger bilen säkra köregenskaper och en komfortabel gång. Styrningen känns exakt och ger bilen säker kurshållning.

Av de två bilarna som fanns vid vår provkörning är Civic med den mindre bensinmotor den ekonomiskt mer försvarbara versionen och den motorstarkare lämpad för den mer krävande föraren med sportiga ambitioner. Till denna motor passar den nya, avancerade, direktverkande CVT-lådan med simulerade växellägen.

Båda motorversionerna är bränslesnåla enligt de deklarerade förbrukningssiffrorna, 0,48 liter per mil för lilla bensinaren med manuell låda och 0,47 liter per mil med CVT-automaten. Den större motorn drar 0,58 liter per mil med manuell låda och 0,61 liter milen med CVT-lådan.

I nya Civic har Honda utrustat bilen med många assistans- och säkerhetssystem, kallad Sensing, som standard. Här ingår bland annat kollisionsminimerande bromssystemet, CMBS som ska undvika eller minska kollisioner i lägre hastigheter, adaptiva farthållaren med köfunktion, i-ACC och aktiva körfältsassistansen som med sin videokamera ser hur bilen går i förhållande till sidolinjerna och med små rattutslag styr rätt, mitt i det aktuella körfältet, LKAS, om så behövs.

Nya Honda Civic tillverkas i Storbritannien. Instegsmodellen med den lilla bensinmotorn kostar från 196 900 kronor med manuell växellåda. Vill man välja den steglösa automatlådan, CVT kostar det 15 000 kronor extra. Väljer man modellen med 182 hästarsmotorn kostar den från 236 900 kronor, men har då också en högre utrustningsnivå. Lanseringen i Sverige sker i början av april.

Senare i år lanseras Civic Type R med en 320 hästar motor och därefter versionen med den dragstarka och bränslesnåla 1,6-liters dieseln.


Publicerad: 18. mars 2017 07:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Helsingborg

Startsidan just nu
Politiken
Mest lästa
Ekstra Bladet
Senaste nytt
Ekstra Bladet
Mest lästa