ANNONS

Nya mervärden från Svensk Fastighetsförmedling

Vi har nyligen passerat årets första stora visningshelg. Fastighetsmarknaden är levande, vital och dynamisk, och om nu december månad präglas av lite lägre aktivitet för mäklarna på marknaden så ser man desto mer fram emot januari då året sätter igång på riktigt. Hos Svensk Fastighetsförmedling ser man ljust på 2019 och nyligen har man tagit nya grepp för att ytterligare vässa sitt erbjudande gentemot kunderna – såväl säljare som köpare.

– Vi har helt enkelt skaffat oss en ny samarbetspartner och leverantör för våra kunders digitala annonsering i sociala medier. Vi ser idag, och det är ju lika för alla i branschen, att vi har en grupp människor som står i begrepp att flytta och byta bostad inom en viss tidsrymd. Det kan vara ett halvår, ett år kanske två – beroende på vad det är som utlöst behovet. Det kan till exempel vara att barnen flyttar hemifrån, att man ska byta jobb eller att man helt enkelt vill byta sätt att leva och bo. Det här är fortfarande det mest vanliga mönstret vid fastighetsaffärer, säger Kasper Isgren, fastighetsmäklare på Svensk Fastighetsförmedling, Malmö city, och fortsätter:

– Men sedan har vi en grupp som mer eller mindre alltid kan tänka sig att flytta. De hänger med på marknaden, kollar, jämför och är nyfikna och receptiva på ett mer löpande sätt och när det dyker upp någonting som är intressant nog – geografiskt eller till utseende och funktion – ja då kan man rätt kvickt tänka sig att prova något nytt.

Passiva och aktiva bostadssökare

Generellt menar man att 20% av potentiella hus- och lägenhetsköpare är så kallade aktiva hus- eller lägenhetsspekulanter. 50% är passiva dito och resterande 30% är över tid ej i marknaden. Genom att analysera beteenden, intressen och besökta platser kan man löpande anpassa annonserna ned på individnivå. Gillar man natur? Gillar man köket? Är man extra intresserad av balkongen eller kanske badrummet? Genom att individanpassa annonseringen får man alltså också en avsevärd skjuts på klickfrekvensen och när allt kommer omkring – fler spekulanter på kortare tid. Det är också fullt möjligt att utöka sin annonsering genom att identifiera var klicken och tittningarna verkar vara mest intensiva. Genom att se geografiska samband så kan man med hjälp av SMART välja att gå extra mycket i valda områden, varifrån flyttströmmar är tydliga.

– Hela finessen är att synas på ett mer aktivt och riktat sätt mot den tilltänkta målgruppen.

Vi kan genom att avläsa statistik också se att vi genererar fler spekulanter till annonsen än om vi bara marknadsför via Hemnet. Vilket logiskt sett även möjliggör flera potentiella köpare. Klickfrekvensen ligger någonstans uppemot 14-15%, vilket är att betrakta som mycket bra i en värld där man ofta tycker att 4-5% är tillfredsställande. Vi ser en stor potential i detta och märker ser att allt fler kunder/säljare vill vara delaktiga i sina egna processer. Man vill veta, inte bara att vi säljer deras hus, utan också hur, säger Kasper Isgren.

SMART - Sälj med kraften hos Facebook, Instagram och Google

Med det nya digitala marknadsverktyget SMART, har Svensk Fastighetsförmedling sedan årsskiftet växlat upp ännu ett snäpp när det gäller att hitta köpare åt sina kunder. Sannolikt har du sett hus- och lägenhetsannonser dyka upp i dina flöden i de digitala kanalerna och säkert har du nog även sett något med just Svensk Fastighetsförmedling som avsändare.

– SMART bygger på samma princip som andra verktyg men är mycket mer raffinerat och utvecklat i sina funktioner och algoritmer vilket ger fördelar för alla parter vid en bostadsaffär. Här finns möjlighet till fler val för säljaren, fler bilder, varierad presentation, vilken grad av marknadsföring man vill ha. Man kan välja baspaket eller en utökad närvaro med hjälp av Plus- eller Premiumpaketen och överhuvudtaget kan man trimma sin försäljning på ett fantastiskt sätt., säger Kasper Isgren.

SMART - Träffa rätt målgrupp smartare

SMART är alltså ett komplement till den ordinarie annonsering som görs via Svensk Fastighetsförmedling vid en husaffär eller lägenhetsaffär. Baspaketet är en kampanj som sträcker sig över sju dagar, med tre annonsvarianter och vill man ha mer så väljer man SMART Plus eller SMART Premium. De digitala/sociala plattformar man syns på är Facebook, Facebook Audience Network, Instagram och Google Display Network och det går att visa upp till 60 olika annonsversioner.

Går direkt till kunden

För en säljare är det såklart viktigt att den annonsering som görs från mäklarens sida är relevant och träffar rätt målgrupp. För ett par decennier sedan var det fortfarande tidningen som gällde till hundra procent men sedan några år tillbaka är Hemnet den dominerande plattformen för den som söker och säljer bostad. Så gott som alla mäklare och befintliga objekt finns där och möjligheterna att söka och filtrera är väl utbyggda.

– De objekt som i huvudsak eller endast annonseras på Hemnet riskerar att gå miste om en stor målgrupp som inte dagligen eller veckovis besöker sajten. Den som söker på Hemnet behöver också se till att rätt sökparametrar är inställda för att inte riskera att missa drömobjektet. Med SMART som en del i vår marknadsföring kan vi nå de ”passiva” spekulanterna som kan tänka sig att flytta om rätt bostad dyker upp, samtidigt som vi kan exponera våra säljares bostäder bredare för spekulanter utan valda filter, säger Kasper Isgren.

En bättre affär

För Svensk Fastighetsförmedling och deras kunder är SMART en ny möjlighet att hitta och nå nya och ännu fler potentiella köpare och spekulanter - och på så sätt göra kundens affär både bättre och mer vital.

– Vi har en möjlighet att bli ännu mer precisa och relevanta i vår presentation och vi får en chans att skapa kontakt mellan köpare och säljare på ett sätt som är spontant och i steget. Med SMART och de olika alternativ som erbjuds presenterar vi nyheter, framtid och svar på drömmarna i realtid både som ett alternativ och som ett komplement till det traditionella mekaniska sökandet på Hemnet och andra platser, säger Kasper Isgren.