Ny Suzuki Swift:

Utmärkt liten vagn

Av
Ian Maasing

PROVKÖRNING. Suzuki sålde 2,8 miljoner bilar 2016. Därtill är Suzuki en av världens största motorcykelproducenter. Suzuki hör således till de stora i motorvärlden. Så när man nu lanserar nya Suzuki Swift, den tredje generationen, så gör man det enligt standardreceptet för en modern småvagn.
Man ger den alltså en ny plattform med en bulligt hög kaross som trots sin minimala längd och bredd ger plats åt fyra fullvuxna. Det höga taket och den ganska vertikala vindrutan gör att man slipper ifrån irriterande drag från defrostern. Nya Swift är 384 centimeter lång, 174 centimeter bred och 150 centimeter hög.
Den har fyra dörrar så att passagerarna kommer enkelt i och ur sina bekvämt höga säten samt en stor baklucka så att man lätt kan lasta i två-tre lagom stora matkassar. Med baksätets delade ryggstöd uppe blir bagagevolymen 265 liter, med baksätet nerfällt ökas den till 947 liter.
Nya Swift är en utmärkt liten vagn och precis som sin föregångare lätthanterlig på trånga parkeringar med sina kompakta ytterdimensioner. Den lättgående elservostyrning, och den goda överblick man får med förarstolen upphissad till högsta läget underlättar framfarten ytterligare.
 

Förarstolen är vilsamt slät och kan enkelt pumpas upp till lagom höjd så att man får en god överblick över omgivningen. Foto: Ian Maasing

Förarstolen är vilsamt slät och kan enkelt pumpas upp till lagom höjd så att man får en god överblick över omgivningen. Foto: Ian Maasing

Vid vår provkörning fanns modellen med den lilla trecylindriga direktinsprutade bensinmotor med turbokompressor, 1.0T. En motor som ger bra drivkraft redan vid 2000 varv per minut, som dessutom får extra ork vid låga varvtal, tack vare mikrohybridsystemet, SHVS, Smart Hybrid Vehicle by Suzuki. Ett väl fungerande system som sedan tidigare finns som tillval i Suzuki-modellerna Baleno och Ignis.
Systemet assisterar bensinmotorn med hjälp av en lätt, kompakt integrerad startmotor/generator, ISG, tillsammans med ett litet Litium-jon batteri och vanliga bilbatteriet.
När man stoppar bilen exempelvis före ett rödljus, stannar bilmotorn automatiskt. Slår trafikljuset om till grönt och man lägger i en växel och trampar på gasen, drar elmaskinen automatiskt igång bilmotorn. Och hjälper även till med drivkraften de första tiotals metrarna.
När man så vill sakta in och släpper upp gaspedalen, kopplas elmaskinen automatiskt om att fungera som en generator, som snabbt laddar upp bilens batterier. Samtidigt arbetar elmaskinen som en elektrisk broms, som omvandlar bilens rörelseenergi (levande kraft) till nyttig elenergi som lagras i bilbatterierna. På ingenjörsspråk kallas det regenerativ bromsning.
Det här mikrohybridsystemet fördyrar inte bilen nämnvärt, främst för att det inte kräver något dyrt högspänningsbatteri och dyra strömomformare. Men det kan spara 5-10 procent bränsle. Mikrohybrid är alltså en framtidsmotor.
Styrningen är lugn genom hela fartregistret med knappt märkbar lust till att följa slitagespår i asfalten. Kurshållningen är säker med antisladdsystemet gripande in med sina automatiska och individuella hjulbromsningar tidigt och kraftigt. Fjädringen är komfortabelt fast, men med hjulen hörbart dunsande över gropar och sprickor i vägbanan. Men så är det ju i de flesta kompaktvagnar. Bortsett från det rullar bilen förvånansvärt tyst och bekvämt fjädrad på landsväg. Man kan alltså lugnt ge sig iväg på en långfärd med nya lilla Swift.
Sverigepremiär blir det i mitten av maj och då finns två bensinmotorer att tillgå. En fyrcylindrig 1,2-liters motor på 90 hästkrafter och en trecylinders 1,0-liters motor på 112 hästkrafter. 1,2-liters motorn kan fås med en femväxlad manuell låda alternativt med en steglös automat CVT. Dessutom finns en variant med fyrhjulsdrift och en femväxlad manuell låda. Till de manuellt växlade modellerna kan man välja SHVS-systemet, Smart Hybrid Vehicle by Suzuki. 1-liters motorn med turbo finns enbart med den femväxlade manuella lådan, med eller utan SHVS-systemet. Några priser är ännu inte satta.

Genom de fyra höga dörrarna kommer man lätt i och ur bilen och genom bakluckan lastar man lätt det lilla bagageutrymmet. Foto: Ian Maasing

Genom de fyra höga dörrarna kommer man lätt i och ur bilen och genom bakluckan lastar man lätt det lilla bagageutrymmet. Foto: Ian Maasing

Publicerad 26 April 2017 09:00

Lokaltidningen Helsingborgs nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag