FRÅGA: Hej! Jag är särbo med min flickvän. Hon bor i mitt hus som jag köpte för fyra år sen (för 650 000 kronor) och jag bor nu i en lägenhet med hyresrätt.
Vi är oroliga att hon får inte rätt att behålla huset om jag skulle dö eller om jag förlorar jobbet och inte kan betala mina skulder. Jag är heltidssjukskriven men ganska frisk fortfarande och jag orkar jobba halvtid.
Jag har bolån på huset. Med mitt jobb har jag en livförsäkring och hon skulle få 256 800 kronor med en gång och en familjpension om jag skulle dö. Även hon är heltidssjukskriven och har ungefär 9 000 kronor per månad men det verkar inte vara tillräckligt för att köpa huset själv. Men hon har råd att betala bolånet.
Vi har gjort ett testamente för att hon ska få allt jag har om jag skulle dö men vi vet inte om det skulle hjälpa. Så vad kan vi göra så att hon kan vara säker att behålla huset om jag dör? Om jag inte kan betala mina privatlån, har bankerna eller Kronofogden rätt att ta huset? Om vi inte kan betala bolån, ska banken ta huset? Och om jag förlorar jobbet, förlorar jag också livförsäkringen?
Med vänlig hälsning MarkSVAR: Hej Mark! Möjligheterna för Din särbo att överta fastigheten vid ett dödsfall beror på flera olika omständigheter. Framförallt handlar det om de tillgångar och skulder som finns i dödsboet och Din särbos inkomstförhållanden. Såvida skulderna överstiger tillgångarna finns ett intresse bland fordringsägarna att få betalt för sina skulder.
Du anger att huset köptes för fyra år sedan för en köpeskilling om 650 000 kronor. En fråga av betydelse är då om huset har stigit eller sjunkit i värde eller fortfarande har ett marknadsvärde motsvarande köpeskillingen för fyra år sedan. Eftersom Dina skulder uppgår till 804 500 kronor enligt de uppgifter som Du lämnat kan det bli svårt med ett övertagande av huset.
För att Din särbo ska kunna överta fastigheten ska kreditgivaren acceptera att hon övertar de lån som belastar fastigheten och att hon bedöms som kreditvärdig i övrigt. De övriga lån som belöper på Dig utöver fastigheten ska ju fordringsägarna erhålla betalning för. Och om fastigheten är enda tillgången måste ju dessa lån lösas genom att fastigheten belånas ytterligare av Din särbo för att hon ska kunna överta den.
När det gäller skuldsättning som leder till en oförmåga att betala sina skulder i rätt tid finns en risk att utmätning av fastigheten begärs av någon fordringsägare. Kronofogdemyndigheten kan utmäta din fastighet för att den du är skyldig pengar ska få betalt. Om du inte betalar de lån som din fastighet är pantsatt för, kan långivaren, till exempel banken, begära att få fordran fastställd att utgå med särskild förmånsrätt ur fastigheten. Detta kan ske vid en summarisk process hos Kronofogdemyndigheten och vid domstol.
Fastigheten anses sedan utmätt och kan säljas exekutivt. Det kan göras antingen genom att Kronofogdemyndigheten håller en auktion eller genom att myndigheten ger i uppdrag åt en fastighetsmäklare att sälja fastigheten.
När det gäller försäkringen föreslår jag att Du tar kontakt med Din arbetsgivare och det försäkringsbolag som är försäkringsgivare för att få svar på Din fråga.
Det kan även vara en god idé och ta kontakt med den långivare där fastighetslånet är placerat och få en genomgång av Er ekonomi för att kunna få ett mera konkret svar på möjligheten till ett övertagande.
Jag hoppas att Du har fått svar på Dina frågor.
Mvh Johann Ravn
Vill du också fråga?
Mejla till tema.redaktion@lokaltidningen.se eller posta ett brev till Lokaltidningen, Lilla Strandgatan 5b, 261 31 Landskrona. Du kan också fråga här på webben via kommentarsfältet nedan.
Jurist Johann Ravn. Foto: Sarah Bernshed
Publicerad: 20. augusti 2011 03:00