En del känner glädje över julen. Men för många innebär juletiden i stället stress och depression.

En del känner glädje över julen. Men för många innebär juletiden i stället stress och depression. Foto: mostphotos.com

Stressad över julen? Här finns tips på hur du kan må bättre

Psykologen: Många försöker leva upp till en orealistisk bild av julen

INRIKES. Julen förknippas av många med glädje, gemenskap och avkoppling med släkt, vänner och dans kring granen. Men för många innebär juletiden istället stress och depression för att de kanske vi bjuda gästerna på den "perfekta julen" eller att de är ensamma. Under julen drabbas nästan var tredje person av ökad stress enligt en studie av American Psychology Association.

Av
Andreas Holm

Sillen ska läggas in, skinkan griljeras och julklapparna packas in. Orsakerna till stress och nedstämdhet under högtidsdagarna kan vara flera.

– Vissa känner stress kring att leverera en "perfekt" jul och för många är dessutom julen en ekonomiskt ansträngd period, vilket i sig kan vara väldigt stressande. Många berättar att de oroar sig kring att umgås med familj och släkt som man kan ha ett komplicerat förhållande till, med en rad olika typer av konflikter. Men det kan också handla om det motsatta - att man är ensam och inte har någon att fira med. Nära och kära kanske inte bor i närheten eller så finns de inte kvar. Något som kan leda till nedstämdhet, säger Jesper Enander, chefspsykolog på vårdgivaren KRY, i ett pressmeddelande.

Han menar att det finns en rad saker att göra för att vi ska må bra under julen.

Släpp tanken på den perfekta julen

– Många av oss försöker leva upp till en orealistisk bild av hur julen ska vara. Det kan leda till stor stress. Försök att släppa kraven på att julen ska bli sådär perfekt som i filmer eller reklam. Fokusera istället på det som julstämningen faktiskt handlar om - att visa uppskattning, vänskap och kärlek för dina medmänniskor.

Släpp tanken på den perfekta julen säger psykologen Jesper Enander.

Släpp tanken på den perfekta julen säger psykologen Jesper Enander. Foto: mostphotos.com

Träna dig på att vara närvarande i nuet

– Julen är ofta en tid för reflektion, men det är lätt att ryckas med i tankar om saker som hänt i det förflutna, eller tankar om hur saker borde bli i framtiden. Försök istället att träna på att vara närvarande i nuet. Fokusera på det som händer här och nu, och om du märker att dina tankar driver iväg, för varsamt tillbaka ditt fokus på nuet.

Undvik sociala medier under julledigheten.

Undvik sociala medier under julledigheten. Foto: mostphotos.com

Ta en paus från sociala medier

– Forskning har visat att det finns ett samband mellan användning av social media och nedstämdhet. Ta en paus ifrån social media under julen och inför mobilfri tid.

Forskning visar att så lite som 30 minuters konditionsträning kan ge en rejäl humörboost.

Forskning visar att så lite som 30 minuters konditionsträning kan ge en rejäl humörboost. Foto: mostphotos.com

Fysisk träning

– När vi tränar så frigör vi endorfiner i kroppen och forskningen visar att så lite som 30 minuters konditionsträning kan ge en rejäl humörboost.

Om du mår riktigt dåligt - sök hjälp.

– Om du känt dig stressad eller nedstämd under en längre period så är det viktigt att söka hjälp. Ta kontakt med en läkare eller psykolog, både medicin eller terapi fungerar om du skulle vara drabbad av en depression.

Publicerad 23 December 2017 04:00