"I sociala medier ser vi ofta en sminkad bild av verkligheten. Dyra kalas, märkeskläder, fritidsaktiviteter, resor och perfekta hem fyller flödena. Det påverkar naturligtvis våra barn och deras syn på pengar och konsumtion", säger Tina Häggmark Foto: Kronofogden

Kronofogden vill få fler föräldrar att prata skulder med barnen

"Viktigt att öka medvetenheten"

SVERIGE. Förra årsskiftet hade cirka 34 000 unga personer skulder hos Kronofogden. Myndigheten vill minska den siffran genom att få fler föräldrar att prata om pengar och skulder med sina barn. ”Vi vill få igång samtal om ekonomi hemma vid köksborden”, säger Tina Häggmark på Kronofogden i ett pressmeddelande.

Satsningen har fått namnet ”Skuldkollen föräldrar” och består av material med tips på hur föräldrar kan prata om pengar och prioriteringar med sina barn.

Många elever får värdefull kunskap i skolan, men det räcker inte. Barn och unga behöver även prata om pengar, konsumtion och prioriteringar med sina föräldrar, säger Tina Häggmark.

Under hösten kommer materialet att delas ut till skolor för att spridas på föräldramöten.

– I sociala medier ser vi ofta en sminkad bild av verkligheten. Dyra kalas, märkeskläder, fritidsaktiviteter, resor och perfekta hem fyller flödena. Det påverkar naturligtvis våra barn och deras syn på pengar och konsumtion. Vi vuxna skapar vanor hos barn och unga som kan vara svåra att bryta. Därför är det viktigt att öka medvetenheten och att reflektera, säger Tina Häggmark.

Publicerad 15 November 2019 00:00