Det dröjde flera timmar tills personalen kom och hjälpte vårdtagaren.

Det dröjde flera timmar tills personalen kom och hjälpte vårdtagaren. Foto: Mostphotos.com

Vårdtagare blev liggande i flera timmar efter hemtjänstens miss

Ansvarig: "Här har vi tyvärr brustit "

HELSINGBORG. När personalen i hemtjänsten ringde på hos en vårdtagare öppnades inte dörren. Personalen på plats gick då inte in i bostaden utan informerade en kvart senare istället de anställda som skulle påbörja nästa skift, att de skulle besöka kunden och ta med sig nyckel för att öppna dörren.

Men vid genomgången uppfattade inte personalen att besöket behövde ske omgående, varpå det dröjde cirka fem timmar innan hemtjänsten ringde på igen i den berörda bostaden.

Då fann personal vårdtagaren liggande på golvet i hemmet, efter ett fall.

Nu har vård- och omsrogsförvaltningen anmält händelsen till Ivo, Inspektionen för vård och omsorg.

– Här har vi tyvärr brustit – vi strävar hela tiden efter att våra kunder ska känna sig trygga med den omsorg vi utför. Vi har sett att personalen känner till rutinen och vet hur de ska agera när kunden inte öppnar dörren. Denna gång är det kommunikationen människor emellan som har brustit och lett till denna olyckliga situation, säger Eric Semb, verksamhetschef på vård- och omsorgsförvaltningen, i ett skriftligt uttalande till medierna.

Publicerad 19 December 2019 11:19