Klas Östholm med Järnvägsgatan i bakgrunden. Foto: Joel Winqvist

Klas Östholm med Järnvägsgatan i bakgrunden. Foto: Joel Winqvist

Uppmaningen mitt i trafikstöket i city

Långa bilköer när Järnvägsgatan byggs om

HELSINGBORG. Undvik de värsta rusningstiderna, och välj annan väg om du inte har ärenden inne i stan. Det är kommunens uppmaning till bilister när den stora ombyggnationen av Järnvägsgatan nu är i full gång.
Klas Östholm är projektledare för det två år långa omvandlingsprojekt av Järnvägsgatan och Drottninggatan som drog igång ordentligt nu den här veckan.
Periodvis har köerna blivit långa in och ut från city. Precis som Klas Östholm förväntat sig.
- Det blir en hel del köbildningar, främst vid tre tillfällen på dygnet. På morgonen är det som värst mellan 8.00 och 8.20, sedan vid lunchtid och sedan kring halv fem till fem blir det också en hel del köer när folk ska hem från sina jobb. Det är då det är som värst, säger projektledaren på stadsbyggnadsförvaltningen.
Vad vill Klas Östholm tipsa folk om för att slippa de värsta köerna?
- Kör man bil kan ett tips vara att köra en kvart innan eller efter de tidpunkter då det är som värst. Om man nu måste köra genom city. Vi vill ju ha bort de bilister som bara ska åka genom stan, för att ta sig någon annan stans och kanske kör genom city för att det tycker att det är trevligt att titta på havet eller liknande, säger han.

Prioritet ett är att den typen av trafik ska välja Österleden istället, som ett förstaalternativ.
- Måste man köra in i city så kan man köra på andra tider, och i bästa fall så kan man ändra sitt beteende. Man kanske kan ta cykeln till jobbet eller åka kollektivt, säger han och pekar på att när staden växer kan en del människor också behöva ändra sitt beteendemönster.
Är det en stor utmaning att vägleda trafiken rätt?
- Det är en jättestor utmaning att få trafikanter att följa anvisningar och skyltar vi satt upp och att få dem att hålla hastigheterna. Men helsingborgarna sköter sig rätt så bra ändå tycker jag, menar Klas Östholm. 

Det blev trångt i trafiken under fredagseftermiddagen när bussar ovh bilar skulle samas samtidigt som ett par övergångsställen spärrats av för fotgängarna.

Det blev trångt i trafiken under fredagseftermiddagen när bussar ovh bilar skulle samas samtidigt som ett par övergångsställen spärrats av för fotgängarna.

Arbetet delas in i tre etapper

Stadens invånare lär nog behöva ha en ganska så stor dos tålamod. I ungefär två år ska projektet hålla på. Nu har precis den första etappen dragit igång. Nu omvandlas sträckan mellan Trädgårdsgatan och Stortorget. Denna etapp beräknas vara klar vid årsskiftet. Nästa etapp börjar under hösten och omfattar sträckan Stortorget-Konserthuset. Den avslutande etappen berör dels Trädgårdsgatan söder till Tingsrätten samt Konserthuset till Kopparmölleplatsen under periodintervallet hösten 2018 – våren 2019.
Målet är att få till en effektivare kollektivtrafik, bland annat med satsningen på den spårvägsliknande Helsingborgsexpressen som till en början ska trafikera busslinje 1, en bättre och tydligare gång- och cykelstråk samt platser där människor trivs och vill vara.

Publicerad 06 May 2017 09:00