Passive modern building with a balcony on a sunny day

Passive modern building with a balcony on a sunny day Foto: Mostphotos.com

Efter uppgörelse – ber nu hyresgästerna om ursäkt

Hyresgästföreningen sätter press på fastighetsägare

HELSINGBORG. Hyresgästföreningen har nått en uppgörelse med Rikshem om nya hyror i Helsingborg. Men trots att man skakat hand är man från Hyresgästföreningen besviken, och går nu ut och ber sina medlemmar om ursäkt, rapporterar tidningen Hem och hyra i en artikel.

Enligt Hyresgästföreningen var årets hyresförhandlingar med Rikshem i Helsingborg långa och krångliga. Rikshem gick ut med att yrka 3,2 procent i höjning och vägrade sedan länge att rucka på sig, enligt motparten. Förhandlingen slutade med 1,65 procent. Det är samma höjning som det kommunala bostadsbolaget tidigare gjort upp med Hyresgästföreningen, skriver tidningen.

– Vi vet att det finns många missnöjda hyresgäster hos Rikshem. Att de sköter förvaltningen sämre än till exempel Helsingborgshem som ägde några av husen tidigare. Vi ville att det skulle påverka men Rikshem vägrade, säger Björn Agertoft, förhandlare vid Hyresgästföreningen norra Skåne, till Hem och hyra.

Tidningen undrar då hur man kunde gå med på den här uppgörelsen. Björn Agertoft svarar Hem och hyra så här:

– Hotet om strandning och vi har ett ansvar som part att komma överens. Ju längre tiden gick desto större risk att hyresgästerna skulle behöva betala en större summa retroaktivt, säger han.

Publicerad 25 April 2019 11:56