Förhandlingar mellan facken och Forsea pågår.

Förhandlingar mellan facken och Forsea pågår. Pressbild: Forsea

Förhandlingar pågår om nya nerdragningar på färjorna

"När det är färdigt får vi se vad det innebär"

HELSINGBORG/HELSINGÖR.

Sedan början på september har förhandlingar pågått mellan Forsea som kör färjorna mellan Helsingborg och Helsingör och personalens fackförbund. Klart är att bolaget har planer på förändringar i den övergripande strukturen och nerdragningar på både båtarna och huvudkontoren i Sverige och Danmark.

Av
Felix Alnemark

Sedan tidigare i höst har viss personal som arbetade på färjan Mercandia IV fått sluta sedan den gjordes om för att bara rikta sig till transport. De nya förhandlingarna drog igång direkt efter det första varslet.

Folk som är 63, 64 år gamla har erbjudits att gå tidigare, mot en ersättning

Förhandlingarna som inleddes i september är inte avslutade men handlar om strukturförhandlingar för den personal som arbetar inom restaurangerna och detaljhandeln och för personal på huvudkontoren.

– Folk som är 63, 64 år gamla har erbjudits att gå tidigare, mot en ersättning, säger en person med insyn i företaget.

Förhandlingarna har skett med Unionen, Sjöbefälsförbundet och Seko.

– Det blir inga uppsägningar inom vårt avtalsområde och det är vi glada för, säger Tiziana Cavalli De Lonti, ombud på Seko Sjöfolk.

Hur det blir på de andra fackförbunden är inte klart. Men redan nu har anpassningar gjorts i personalstyrkan.

– Vi har anpassat personalstyrkan till de volymer vi har idag. Vi har löst det på massa olika sätt men det är inget jag vill diskutera utåt, säger Johan Röstin, CEO på Forsea.

Så det blir inga nerskärningar?

– Man kan aldrig säga aldrig och lova. Vi sitter i förhandlingar och när det är färdigt får vi se vad det innebär. Förhandlingar är ingen exakt vetenskap, säger Johan Röstin.

Förra året gjorde koncernen ett resultat på minus 114 miljoner kronor, året innan var förlusten 134 miljoner kronor. Mellan 2017 och 2018 föll passagerarvolymerna på färjorna.

– Nu under 2019 är det ganska stabilt, ungefär som 2018. Men bron har samma utveckling, säger Johan Röstin.

Hur tolkar du att både färjorna och bron tappar?

– Många lämnar bilen i stan och går bara landgången för att kronkursen är svag. Det innebär att det inte är lika lönsamt att handla i Danmark som tidigare. Danskarna blir däremot fler. När det gäller lastbilar ser vi en avmattning troligtvis beroende på konjunktur även om de volymerna fortfarande är höga, säger Johan Röstin.

Fakta Forsea

2018 transporterade företaget 7 miljoner passagerare, 1,3 miljoner personbilar, 453 000 lastbilar och 16 600 bussar. Det är 20 procent av de fordon som passerade över Öresund 2018.

Publicerad 01 October 2019 11:30