"Vi lever i ett samhälle där många kämpar för jämställdhet och detta har ju verkligen med det att göra", säger Nora Hedlund, trea från vänster på bild. De övriga är från vänster till höger Lovisa Schölin, Lisa Ohlsson och Amanda Strömberg. Foto: Privat

De vill avdramatisera mensfrågan: "Vissa kan tycka att det är jättejobbigt"

Så vill tjejgänget stötta andra

HELSINGBORG.

Alldeles för få vågar prata öppet om mens och hur man upplever den "jobbiga veckan". Det tycker ett gäng tjejer på Procivitas som nu ska försöka få till en förändring.

Nora Hedlund är glad att hon har ett bra kompisgäng där de vågar prata ärligt och öppet om det här med lingonveckan och hur man kan uppleva den här tiden varje månad.

Men alla har det inte lika lätt.

– Det är lite av ett nedtystat ämne och inget man pratar jätteöppet om, säger hon.

Hon menar att framförallt tjejer som är i det stadiet att de precis börjat få sin mens kan ha svårt att ha någon att prata om de här frågorna med.

– Jag tänker framförallt på de som kanske är först i sin klass med att få mens. De har ofta ingen att prata med, ingen att dela sina tankar med eftersom man inte befinner sig i samma fas. Och jag vet att flera av mina kompisar fick första mensen innan mig, och de hade det jobbigt, säger Procivitaseleven.

Mensen leder ibland till att vissa tjejer inte kan eller vill vara med på idrottslektionerna. Eller är rädda för att delta i klassens simlektioner, berättar Nora Hedlund.

– Många har tyvärr resonerat så, säger hon.

Nu har hon tillsammans med Lovisa Schölin, Lisa Ohlsson och Amanda Strömberg på Procivitas i Helsingborg startat upp ett UF-företag som de döpt till Clean Cycles UF.

De har i samarbete med sponsorer satt ihop en särskild mensbox som de kallar det, som de bland annat fyller med produkter som mensskydd, en broschyr med bästa menstipsen, skönhetsprodukter och oljor för kroppen. Och så den klassiska chokladbiten, en hänvisning till att chokladsuget ofta slår till för många tjejer och kvinnor med annalkande mens.

De har dragit igång en webshop för att börja sälja boxen, som görs i två versioner. En som vänder sig till de tjejer som ännu inte fått sin första mens, och en till de som redan vant sig vid den "jobbiga veckan".

Tanken är att på ett lättsamt sätt avdramatisera hela grejen med mens.

Tjejerna kommer även att stå och sälja på olika mässor, exemnpelvis skolans egen julmässa den 1 december.

– Vi hade även tyckt att det vore jättekul att besöka olika skolor och föreläsa i ämnet, men så långt har vi inte kommit än, berättar Nora Hedlund.

Clean Cycles

Mer info om företaget finns på www.cleancyclesuf.com och om du söker på CleanCycles UF på Facebook

Publicerad 18 October 2019 10:53