Hanna Candell.

Hanna Candell. Foto: Pressbild samt Adobe Stock

Black friday-satsning i Helsingborg sprider sig i landet: "Det är galet"

Väggmålning på Sundstorget ska bli stämpel för gemensam insats

HELSINGBORG.

Handeln i centrum kommer att vara en del av Black friday, men på sitt egna sätt. Nu har ett antal stadskärnor i landet hakat på ett nytt initiativ från Helsingborg city. Satsningen lokalt lär ingen som vankar av och an på Sundstorget missa.

En företeelse som växer sig allt större och verkar involvera allt fler människor. Black friday kommer från USA där det länge varit jänkarnas största shopping- och readag, och de senaste åren har det fått fäste även i Sverige.

I år sker Black friday den 29 november.

Centrumhandeln i Helsingborg har de senaste åren till viss del valt att gå med på Black friday-tåget. Men det har inte varit helt självklart, berättar Hanna Candell som är vd på Helsingborg city, samlingsorganet för samarbetet mellan handlare, fastighetsägare och Helsingborgs stad i stadskärnan.

– Vi har en marknadsgrupp i Helsingborg city som samlas och gemensamt lägger en plan för bland annat kampanjer framåt och vilket fokus vi ska ha. Och just Black friday diskuteras varje år, säger hon och fortsätter:

Vi har varit kluvna till om vi ska ha erbjudande eller inte

– Det är ett fenomen som växer sig allt större och som vi har svårt att konkurrera med, inte minst från onlinebutiker och så. Vi har varit kluvna till om vi ska ha erbjudande eller inte. Ofta har det slutat med att vi gör en samlingsannons med erbjudanden, förklarar hon.

Men i år sätter Helsingborg city ner foten. Med erbjudanden, goodiebags och olika aktiviteter i citybutiker gör man ett försök att lyfta handeln lokalt denna dag.

Man har dessutom skapat en egen logga för ändamålet; local is the new black.

– Det ska vara det "nya svarta" att handla lokalt och gynna eldsjälar i city med logga och kampanjer, menar Hanna Candell.

Lokalt handlar det mycket om att skapa mervärden, att lyfta servicen och det personliga bemötandet mot kunderna, menar hon.

Så här såg den väggmålning som uppförts på en fasad på Sundstorget ut strax innan den blev klar.

Så här såg den väggmålning som uppförts på en fasad på Sundstorget ut strax innan den blev klar. Foto: Joel Winqvist

Ett annat, minst sagt, synligt resultat av satsningen i Helsingborg är den väggmålning som har uppförts på en fasad på Sundstorget. Sloganen local is the new black syns på en vägg på fastigheten intill en offentlig toalett som är placerad närmast Drottninggatan.

Kampanjen har nu fått eko ut i landet, berättar vd:n.

Minst 20 stadskärnor i landet kommer att köra detta.

– Från Helsingborg i söder till Östersund i norr, säger Hanna Candell.

Ängelholm och Göteborg är två andra städer som hakar på Helsingborgs initiativ.

– Det är helt galet att det fått sån spridning i landet, menar hon.

Samtidigt säger du själv att konkurrensen från inte minst nätbutiker och större fysiska kedjor är hård. Blir det inte svårt för city att ge sig in i detta?

– Jo, det är absolut så att det är svårt. Men samtidigt lockar city med andra värden och det är det vi vill lyfta, säger hon och nämner vikten av att skapa mervärden för kunden, att lyfta servicen och det personliga bemötandet.

– Vi står mitt i en omställning där det handlar om att hitta rätt modell uifrån vad kunderna vill ha, förklarar hon och menar bland annat att kunderna i dag förväntar sig en tillgänglig handel dygnet runt och att man måste vara öppen för olika typer av kanaler.

Publicerad 07 November 2019 10:54