Johan Röstin menar att bytet till batteridrift medfört flera oväntade bieffekter.

Johan Röstin menar att bytet till batteridrift medfört flera oväntade bieffekter. Foto: Kristian Holm/pressbild

Nytt namn och minskade utsläpp – ett år som Forsea ska firas med gratisturor

Johan Röstin: "Vi är först i världen med den här typen av färjor"

HELSINGBORG.

Nu har det gått ett år sedan Scandlines bytte namn till Forsea och började låta Tycho Brahe och Aurora gå på batteri. En satsning som närmast halverat rederiets koldioxidutsläpp. Nu på lördag firas jubiléet med gratisturor för att locka fler att färdas med batteri över sundet.

– Vi är först i världen med den här typen av färjor. Och det har varit oerhört spännande att byta namn på ett bolag, det är inget man gör varje dag. Nu har vi ett namn som vi kan bygga vidare på på den lokala marknaden. Det är oerhört positivt, menar Forseas vd Johan Röstin.

Tiden har såklart också varit utmanande, inte minst när det kommer till att få rätt på tekniken.

Johan Röstin gör en jämförelse med en bil. Bilar kan tillverkas på löpande band på exakt samma vis. Så är det inte med båtar.

Det är inte många som kan skryta med att man minskat sin miljöpåverkan så mycket och samtidigt kunnat bibehålla en fullt fungerande produktion

– Varje fartyg är unikt, och fungerar på sitt egna sätt, säger han och berättar att när man förberedde bytet till batteridrift på Tycho Brahe och Aurora, så upplevde man olika problem på de båda båtarna.

– Vi har kunnat lära av de olika fartygen, menar Johan Röstin.

Bytet har lett till flera positiva bieffekter, vissa som man inte hade räknat med.

Under 2019 har utsläppen av koldioxid minskat med 16 000 ton, jämfört med motsvarande period ifjol. Ett resultat som leder till vd-skutt på skutan.

– Superbra. Det är inte många som kan skryta med att man minskat sin miljöpåverkan så mycket och samtidigt kunnat bibehålla en fullt fungerande produktion.

Det nya sättet att driva färjorna på har även gett mindre vibrationer i färjorna, vilket förbättrat arbetsmiljön för de anställda. Dykningar har även visat på minskade vibrationer under ytan, till fördel för havsmiljön och vattendjuren i sundet. Till exempel har tumlarna börjat bli fler i Öresund, och tonfiskarna har börjat komma tillbaka, förklarar Johan Röstin.

Hur ser framtiden ut? Planerar man för att fler färjor ska kunna gå på batteri framöver?

Johan Röstins svar blir att visionen är noll utsläpp framöver och att man nu kikar på vilka möjligheter som finns.

Två av fyra persontrafiksfärjor är idag batteridrivna. Är det batteri som ni främst tänker att de övriga ska gå på i framtiden?

– Det vore fel av mig att spekulera i det, svarar han.

Aurora, en av två färjor med batteridrift, i Helsingborgs hamn.

Aurora, en av två färjor med batteridrift, i Helsingborgs hamn. Foto: Anders Ebefeldt

Det har också varit ett år med förändringar på personalsidan hos Forsea. Som Lokaltidningen berättade om så sent som i början på oktober så har man gjort nerskärningar på personal anslutna till Unionen. Där har 19 heltidstjänster på landorganisationen i Helsingborg och Helsingör sagts upp. På den svenska sidan blev nerskärningen störst, där beslöts att 13,75 tjänster nedbemannas.

Förhandlingar ska också ha skett med Sjöbefälsförbundet om personal ombord. Om detta vill inte Johan Röstin uttala sig.

– Jag kan inte kommentera det, säger han.

Har ni planer på fler varsel?

– Inte i dagsläget, svarar han.

Nu på lördag den 9 november blir det ettårskalas till sjöss. Då ska nämligen jubiléet firas genom att alla som vill får åka gratis med färjorna över sundet mellan klockan 10 och 15.

Ett bra sätt att låta fler testa på det här med hållbara turor, menar rederichefen.

Tänk om det blir överfullt?

– Vi tar 1 000 passagerare per fartyg. Det är rätt mycket, säger Johan Röstin och menar att det finns gott om plats om många vill passa på att tura denna dag.

– Om någon vill åka gratis men skulle behöva tvingas vänta till nästa färja går så tror jag inte att de kommer tycka att det är jättejobbigt, menar han.

Publicerad 08 November 2019 11:43