Antalet seniorer som får samtal av skumma typer ökar. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.

Antalet seniorer som får samtal av skumma typer ökar. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. Foto: Adobe Stock

Allt fler äldre utsätts för bedrägerier – nu kraftsamlar kommunen för att ge råd

Gratisträffar ska sprida viktig kunskap och insikt

HELSINGBORG.

Allt fler äldre får telefonsamtal av bedragare som vill lura dem på pengar. Nu ska kommunens konsumentrådgivare ge sig ut på turné till olika träffpunkter för att ge tips och råd hur man ska hantera skumma samtal.

Vecka efter vecka har vi i samtal med polisen tagit del av exempel på försök till telefonbedrägerier som drabbat flertalet äldre i Helsingborgstrakten och även nationellt.

Ärendena till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har också ökat.

Det kan handla om fall där bedragare vill skrämma de äldre som de ringer till, genom att få dem att tro att något hemskt kommer att hända med deras bankkonton om de inte omedelbart loggar in digitalt på sin bank. Som att kontot kommer att spärras och att pengarna då inte kommer vara tillgängliga för kontoinnehavaren.

Eller att det skulle pågå ett brottsligt förfarande kopplat till just den äldres konto och att bedragaren på så vis vill få den man ringer till att uppge sin kod eller få den att själv logga in.

I och med att fler äldre drabbas av detta så gör nu kommunens konsumentrådgivare Elin Palmlund, Fredrik Falkenström och Ilia Panagakou Georgopoulou en riktad insats på flertalet träffpunkter den närmaste tiden.

Fredrik Falkenström, Ilia Panagakou Georgopoulou och Elin Palmlund ska träffa äldre på träffpunkter närmaste tiden.

Fredrik Falkenström, Ilia Panagakou Georgopoulou och Elin Palmlund ska träffa äldre på träffpunkter närmaste tiden. Foto: David G Lundin

Sju träffpunkter ska besökas med start den 18 november.

– Vi på konsumentrådgivningen vill öka medvetenheten bland kommunens äldre, så att färre drabbas, säger konsumentrådgivare Elin Palmlund.

Man kommer även att informera om andra typer av ärenden som handlar om att man blir uppringd och säljare vill erbjuda sina olika tjänster.

Ilia Panagakou Georgopoulou ger exempel på en viss typ av samtal man ska vara försiktig med.

– Det finns de företag som ringer upp och försöker hetsa folk att skriftligen godkänna ett avtal samtidigt som de pratar med telefonförsäljaren. Det ska man vara väldigt uppmärksam på och inte skriva på under samtalets gång, utan först efter ett samtal och om man är helt säker på exakt vad det gäller, menar Ilia Panagakou Georgopoulou.

Vad är ditt bästa råd att tänka på annars?

– Det bästa är att lägga på om det inte känns bra. Och får man ett samtal där uppringaren uppges ringa från banken så ska man ringa tillbaka till banken och dubbelkolla så att det verkligen stämmer.

Träffpunkter

Här följer schemat för de återstående besöken:

  • Träffpunkt Rosengården, Föreningslokalen, Skaragatan 45 måndag 25/11 14.00
  • Träffpunkt Rydebäck, Frösögatan 3, onsdag 27/11 13-15.30
  • Träffpunkt Tågaborg, Tågagatan 32, fredag 29/11 10.00
  • Träffpunkt Adolfsberg, Södra Hunnetorpsvägen 56, fredag 29/11 15.00

Publicerad 19 November 2019 11:53